Jdi na obsah Jdi na menu
 


Albatros L-39

L-39 ALBATROS EDF

Výrobce: Freewing, Čína

Dováží: JR models

Stavebnice letadla L-39 Albatros EDF je typickou představitelkou modelů řady ARF. Polystyrenový model čs. cvičného proudového letadla Aero L-39 Albatros je poháněn dmychadlem se střídavým elektromotorem.

Obsahem nadstandardně vybavené stavebnice je slepený trup s instalovanými servy VOP a SOP (směrovka spřažena s předním kolem), dále zabudované dmychadlo s motorem a regulátorem, přilepená kabina, obě poloviny křídla s instalovanými servy křidélek, SOP, VOP (přichycuje se k trupu 2 vruty), dvě podvozkové nohy s koly, špice modelu a příslušenství (Li-Pol baterie 1800 mAh/15C, specializovaný nabíječ Li-Pol, „Y“ kabel, šroubovák, lepicí tmel, samolepky, návod a produktový list). Kvalita provedení je velmi dobrá, až na trvanlivost tmavě modrého nástřiku (barva jde dolů velmi rychle – např. použijeme-li izolepu a chceme-li ji poté sundat). Marně hledáme polohu těžiště v návodu, ta je dána polohou baterií, které se zasouvají do předku trupu ztaji? odklopnými dvířky. Návod je spíše symbolický, obsahuje mnoho varovných informací a poté fotoseriál ze „stavby“ modelu samotného, v odstavci o možných chybách se mimo jiné dovídáme, že je-li baterie bez energie, je potřebné ji nabít. 

Stavba modelu

Pojem „stavba modelu“ je nadsázkou, spíše jde o sestavení, dá se v podstatě postupovat podle foto návodu, navrhuji nelepit ve stavebnici dodávaným tmelem, vyzkoušel jsem „chlapské“ řešení – lepení obyčejným středně řídkým kyanoakrylátovým lepidlem (předtím pochopitelně zkouška naleptání), VOP se upevňuje dvěma vruty, SOP se lepí – předtím, ale musíme proříznout samolepku pokrývající stabilizátor i kormidlo, podvozkové nohy hlavního podvozku se jednoduše zasouvají do plastových dílů v křídle, zbývá přilepit „čumák“ – opět doporučuji několik kapek vteřiňáku, to vše se dá stihnout za hodinku práce na vlastních kolenách.

RC výbava a „oživení“ modelu

To zabere o něco více než stavba samotná. Lze využít dvou variant: ovládány 4 funkce (VOP, SOP, křidélka s „Y“ kabelem, motor); nebo ovládáno 5 funkcí (každé křidélko v samostatném kanálu, možnost diferenciace, možnost zapojení jako flaperony). Hned z počátku jsme zjistil, že je volné přední kolečko, po odlepení plastového překrytu (hned za kabinkou) je poměrně dobrý přístup jak k servu VOP, tak k SOP a náhonu předního kola (spojeno tzv. lustr svorkou). Všechna serva mají „nějaký“ neutrál a opět můžeme ten skutečný nastavit dvěma způsoby: mechanicky (přestavení koncovky kormidla) nebo elektronicky (ve vysílači funkce tzv. supertrim). Regulátor je funkčně a vtipně umístěn hned za dmychadlem, dobře se chladí, od něj jdou prodlužovací kabely přes centroplán až k prostoru baterie s odklápěcími dvířky, v centroplánu je místo pro přijímač běžné velikosti, RC výbava nemá samostatný vypínač – po připojení Li-Pol baterie se poměrně razantně ozvou serva a nastaví se do výchozí polohy a poté „melodie“ z motoru, tím je RC výbava modelu aktivní,

Pohon modelu

Model je poháněn dmychadlem o průměru 65 mm, se střídavým elektromotorem typu 2040-14L-3, řízeným regulátorem a napájeným Li-Pol baterii 1800 mAh/15C. Baterie i nabíječ mají pro Středoevropana atypický silový konektor T-Deans (2 pozlacené kontakty pootočené o 90 stupňů).

Létání s modelem L-39

Přežijeme-li skutečnost, že neznáme těžiště (dá se ale spočítat), můžeme po sestavení modelu a nastavení RC výbavy na „plac“. Nejprve následovala pozemní „pojezdová“ zkouška, ta dala odpověď, že L-39 mimořádně dobře drží stopu, ke vzletu by mělo stačit asi 20 m rozjezdu na plný „knedlík“. Po ověření funkčnosti řízení modelu jsem přepnul na malé výchylky, odjel na start a postupně přidával na otáčkách motoru, model se poslušně vydal potřebným směrem, nabral rychlost a asi po 15 metrech poslušně vyrazil k nebi. Trimování se vlastně nekonalo, protože křidélka i VOP a SOP byla nastavena správně, po několika okruzích s plným plynem jsem zkoušel stáhnout otáčky motoru na 2/3, stalo se pouze to, že L-39 o něco málo zpomalil při zachování stability, po ostré zatáčce ve vodorovném letu na plný plyn první výkrut, dík malým výchylkám byl výkrut pomalý a bylo třeba si pomoci VOP. Stoupání modelu odhaduji na 50 – 60 stupňů, záleží také na předchozí letové poloze. Na přistání jde pěkně spořádaně a sedá na všechny 3 body.

Modeláře potěší, že za velmi přijatelnou cenu získají elegantní a středoevropanovi imponující model s nadstandardním vybavením. Sestavení modelu je otázkou 2 hodin, a po dobré snídani můžeme jít „do vzduchu“, letové vlastnosti jsou velmi dobré (dosavadní zkušenosti), překvapuje tah motoru (resp. EDF) a velká stabilita, na RC letišti budete (alespoň na chvilku) mezi VIP piloty…

Modeláři vyrobí vrásky na čele otázka životnosti modelu, je-li opravdu z klasického polystyrenu; otázka opravitelnosti „vnitřků“, resp. uvnitř umístěného RC vybavení a pohonu, správné polohy těžiště, použijeme-li jiný typ pohonné baterie.

Závěr 

L-39 od firmy Freewing model  (viz www.sz-freewing.com, produkt F0001) je pohledný a dobře létající model nám notoricky známého tuzemského krasavce. Za přijatelnou cenu pořídíme prakticky hotový model s bohatým vybavením.

Pavel Roman, Tomáš Svatoš

Tradiční TEST tabulka (doplnit, změnit či vynechat co třeba)

název modelu L-39 Albatros EDF

výrobce Freewing model

Typ modelu

- polomaketa

Rozměry

- rozpětí 800 mm

- délka 960 mm

Hmotnost

- letová 650 g

Pohon

- dmychadlem, průměr 65 mm (el. motor)

Ovládané prvky

- směrovka (příď. kolo)

- výškovka

- křidélka

- motor

 

Náhledy fotografií ze složky Albatros L-39

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář