Jdi na obsah Jdi na menu
 


Albatros L-39

L-39 ALBATROS EDF

Výrobce: Freewing, Čína

Dováží: JR models

Stavebnice letadla L-39 Albatros EDF je typickou představitelkou modelů řady ARF. Polystyrenový model čs. cvičného proudového letadla Aero L-39 Albatros je poháněn dmychadlem se střídavým elektromotorem.

Obsahem nadstandardně vybavené stavebnice je slepený trup s instalovanými servy VOP a SOP (směrovka spřažena s předním kolem), dále zabudované dmychadlo s motorem a regulátorem, přilepená kabina, obě poloviny křídla s instalovanými servy křidélek, SOP, VOP (přichycuje se k trupu 2 vruty), dvě podvozkové nohy s koly, špice modelu a příslušenství (Li-Pol baterie 1800 mAh/15C, specializovaný nabíječ Li-Pol, „Y“ kabel, šroubovák, lepicí tmel, samolepky, návod a produktový list). Kvalita provedení je velmi dobrá, až na trvanlivost tmavě modrého nástřiku (barva jde dolů velmi rychle – např. použijeme-li izolepu a chceme-li ji poté sundat). Marně hledáme polohu těžiště v návodu, ta je dána polohou baterií, které se zasouvají do předku trupu ztaji? odklopnými dvířky. Návod je spíše symbolický, obsahuje mnoho varovných informací a poté fotoseriál ze „stavby“ modelu samotného, v odstavci o možných chybách se mimo jiné dovídáme, že je-li baterie bez energie, je potřebné ji nabít. 

Stavba modelu

Pojem „stavba modelu“ je nadsázkou, spíše jde o sestavení, dá se v podstatě postupovat podle foto návodu, navrhuji nelepit ve stavebnici dodávaným tmelem, vyzkoušel jsem „chlapské“ řešení – lepení obyčejným středně řídkým kyanoakrylátovým lepidlem (předtím pochopitelně zkouška naleptání), VOP se upevňuje dvěma vruty, SOP se lepí – předtím, ale musíme proříznout samolepku pokrývající stabilizátor i kormidlo, podvozkové nohy hlavního podvozku se jednoduše zasouvají do plastových dílů v křídle, zbývá přilepit „čumák“ – opět doporučuji několik kapek vteřiňáku, to vše se dá stihnout za hodinku práce na vlastních kolenách.

RC výbava a „oživení“ modelu

To zabere o něco více než stavba samotná. Lze využít dvou variant: ovládány 4 funkce (VOP, SOP, křidélka s „Y“ kabelem, motor); nebo ovládáno 5 funkcí (každé křidélko v samostatném kanálu, možnost diferenciace, možnost zapojení jako flaperony). Hned z počátku jsme zjistil, že je volné přední kolečko, po odlepení plastového překrytu (hned za kabinkou) je poměrně dobrý přístup jak k servu VOP, tak k SOP a náhonu předního kola (spojeno tzv. lustr svorkou). Všechna serva mají „nějaký“ neutrál a opět můžeme ten skutečný nastavit dvěma způsoby: mechanicky (přestavení koncovky kormidla) nebo elektronicky (ve vysílači funkce tzv. supertrim). Regulátor je funkčně a vtipně umístěn hned za dmychadlem, dobře se chladí, od něj jdou prodlužovací kabely přes centroplán až k prostoru baterie s odklápěcími dvířky, v centroplánu je místo pro přijímač běžné velikosti, RC výbava nemá samostatný vypínač – po připojení Li-Pol baterie se poměrně razantně ozvou serva a nastaví se do výchozí polohy a poté „melodie“ z motoru, tím je RC výbava modelu aktivní,

Pohon modelu

Model je poháněn dmychadlem o průměru 65 mm, se střídavým elektromotorem typu 2040-14L-3, řízeným regulátorem a napájeným Li-Pol baterii 1800 mAh/15C. Baterie i nabíječ mají pro Středoevropana atypický silový konektor T-Deans (2 pozlacené kontakty pootočené o 90 stupňů).

Létání s modelem L-39

Přežijeme-li skutečnost, že neznáme těžiště (dá se ale spočítat), můžeme po sestavení modelu a nastavení RC výbavy na „plac“. Nejprve následovala pozemní „pojezdová“ zkouška, ta dala odpověď, že L-39 mimořádně dobře drží stopu, ke vzletu by mělo stačit asi 20 m rozjezdu na plný „knedlík“. Po ověření funkčnosti řízení modelu jsem přepnul na malé výchylky, odjel na start a postupně přidával na otáčkách motoru, model se poslušně vydal potřebným směrem, nabral rychlost a asi po 15 metrech poslušně vyrazil k nebi. Trimování se vlastně nekonalo, protože křidélka i VOP a SOP byla nastavena správně, po několika okruzích s plným plynem jsem zkoušel stáhnout otáčky motoru na 2/3, stalo se pouze to, že L-39 o něco málo zpomalil při zachování stability, po ostré zatáčce ve vodorovném letu na plný plyn první výkrut, dík malým výchylkám byl výkrut pomalý a bylo třeba si pomoci VOP. Stoupání modelu odhaduji na 50 – 60 stupňů, záleží také na předchozí letové poloze. Na přistání jde pěkně spořádaně a sedá na všechny 3 body.

Modeláře potěší, že za velmi přijatelnou cenu získají elegantní a středoevropanovi imponující model s nadstandardním vybavením. Sestavení modelu je otázkou 2 hodin, a po dobré snídani můžeme jít „do vzduchu“, letové vlastnosti jsou velmi dobré (dosavadní zkušenosti), překvapuje tah motoru (resp. EDF) a velká stabilita, na RC letišti budete (alespoň na chvilku) mezi VIP piloty…

Modeláři vyrobí vrásky na čele otázka životnosti modelu, je-li opravdu z klasického polystyrenu; otázka opravitelnosti „vnitřků“, resp. uvnitř umístěného RC vybavení a pohonu, správné polohy těžiště, použijeme-li jiný typ pohonné baterie.

Závěr 

L-39 od firmy Freewing model  (viz www.sz-freewing.com, produkt F0001) je pohledný a dobře létající model nám notoricky známého tuzemského krasavce. Za přijatelnou cenu pořídíme prakticky hotový model s bohatým vybavením.

Pavel Roman, Tomáš Svatoš

Tradiční TEST tabulka (doplnit, změnit či vynechat co třeba)

název modelu L-39 Albatros EDF

výrobce Freewing model

Typ modelu

- polomaketa

Rozměry

- rozpětí 800 mm

- délka 960 mm

Hmotnost

- letová 650 g

Pohon

- dmychadlem, průměr 65 mm (el. motor)

Ovládané prvky

- směrovka (příď. kolo)

- výškovka

- křidélka

- motor

 

Náhledy fotografií ze složky Albatros L-39

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

ClieeShumb - Important question

As you! prefer something new? Look at this site. Only there the choice of girls for every desire and completely free! They are obedient slaves, they will and want perform everything you order !
https://rebrand.ly/governy#F20