Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cessna C-37

CESSNA C-37 Airmaster

 

 

 

 

 

 

 

 

             Při listování různými modelářskými periodiky jsem narazil na monografii amerického letounu Cessna C-37 Airmaster. Skutečný letoun pochází z roku 1936 a moje předloha s americkou registrační značkou se již v původním provedení nezachovala.

            Stavbu polomakety jsem zahájil zvětšením třípohledového nákresu na požadované měřítko  1 / 5. Došlo na hrubé výpočty a návrh konstrukce. Většinu problémů jsem řešil za pochodu. Kdysi jsem při nějakém hledání narazil na maturitní práci švýcarského studenta Fuchse z roku 2003 věnované stavbě modelu Pilatus. Jeho práce se zabývá výpočty a návrhem z hlediska porovnání velikosti, váhy, výkonu motoru a návrhu vhodného profilu křídla. (materiál mohu poskytnout k prostudování). Vlastní stavba je „klasika“.

            Trup – je celobalsová stavba s použitím překližkových polopřepážek v přední části, v zadní části jsou balsové. Přepážky jsou pospojovány smrkovými nosníky a celek je potažen 3mm balsou. Následně lakován a broušen, lakován a broušen ….. Motorový kryt je laminován do negativního kopyta ze sádrovacích obvazů a je dvoudílný pro snadnější přístup k motoru. Horní část drží na magnetech a kabinových zámcích.

            Křídlo – konstrukčně je provedeno z polystyrenového jádra, potažené 2mm balsou. Náběžka je z 10mm balsy broušena po slepení. Křidélka a klapky jsou konstrukční. V křídle jsou výřezy pro uložení serv a kabelů a vlepena laminátová trubka a matice pro spojení s trupem. Křidélka jsou zavěšena na pantech MScompozit, klapky na pantech Graupner.

            Kormidla – celokonstrukční  s použitím profilů NACA 0009  a programu Profili 2,0. Částečný potah , páskování a žebra jsou z balsy 2mm. Steven je z 6mm balsy a jsou v něm zalepeny laminátové panty. Náběžky VOP a SOP jsou lepené z několika vrstev balsy 2mm purexem do požadovaného tvaru – vzniká vlastně balsová překližka. Náběžky kormidel jsou z tvrdé balsy a je v nich vlepena plastová trubka, kterou posléze prochází osa kormidel z drátu do kola. Táhla jsou z 2mm ocelového drátu vedeného v bovdenu. Výškovka má táhlo z uhlíkové trubky 6mm s kulovým čepem u serva a s rozdvojením na konci trupu.

            Podvozek – ostruha  je ohnutá z pružinového drátu 3mm a pomocí soustružené průchodky upevněna v trupu. Kolo je pryžové. Hlavní podvozek je z duralového plechu 2mm a k trupu je připevněn plastovými šrouby 6mm, každá půlka 4 kusy. Kola jsou pryžová nafukovací.

            Motor – po dlouhém zvažování a hledání na internetu jsem vzhledem k rozměrům zvolil benzínový motor MVVS  26ccm s výfukem „tabatěrka“.  Nádrž instalovaná v modelu má obsah 430ml. Zapalování je nové generace ICU ve verzi L, pro svou činnost používá napájení 2čl.LiPo nebo 6čl NiCD. Já zvolil 2čl. LiPo Yuntong 1200mAh. Vrtule Master 18x8 nebo Pakr 18x6.

            Povrchová úprava – celý model je lakován a broušen (asi 8x) a potažen modelspanem. Po konečném broušení je nastříkán PUR barvami Standox. Imatrikulace je pomocí plotrové folie.

            RC vybavení – osazení je provedeno u mne obvyklými komponenty. Přijímač ACT 8Digital DSQ (www.acteurope.de) dováží nyní MEGAmotor z Brna. Serva na křidélka jsou Dymond 5000 s kovovými převody, klapky jsou osazeny GWS standart, výškovka využívá Graupner DS8077, směrovka  GWS standart a ostruha starou Futabu. Plynové servo je GWS Park. Serva kormidel jsou umístěna v zadní části trupu a propojena prodloužením s rozvodnou deskou na níž končí všechny signálové kabely mimo plynového serva. To je napájeno přímo z přijímače. Napájení přijímače je  5čl. baterií z notebooku a je přivedeno na rozvodnou desku, napětí signalizuje měřící zařízení s LED zobrazením.

            Letové vlastnosti jsme vyladili spolu s Radimem Mertou, bylo třeba vyvážit stranově o 40gramů a těžiště posunout do předu. To vyřešilo dalších 120gramů na motorovou pře-pážku. Nyní letoun poslouchá jako hodinky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozměry modelu:

 

 

 

Typ modelu

CESSNA C-37, polomaketa 1/5

Ovládané funkce

M, V, S, Kř, Kl

 

 

 

 

 

 

Rozpětí

2150mm

Délka

1540mm

Letová hmotnost

7500g

Motor    

MVVS 26 IFS

 

 

 

            Plošné zatížení modelu s těmito rozměry vychází na 96g/dm2.

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Cessna C-37 Airmaster

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář