Jdi na obsah Jdi na menu
 


Champion F3A

CHAMPION F3A-EP DX

 

 

Specifikace letounu podle výrobce

 

 

Třída: lehký pěnový RC model letadla

 

Rozpětí: 880mm                                                                                                     Délka: 895mm

 

Letová hmotnost: 320-340g dle osazených baterií

RC vybavení: minimálně 4kanálový lehký přijímač

 

Pohon: „300“ s převodovkou, bude však určitě lepší, použít střídavý motor.

Baterie: 2-3čl. Li-Poly 900-1800mAh

 

             Po velmi dobrých letových zkušenostech s letounem Whirlwind od JR models jsem uvítal nabídku na otestování novinky akrobatického letounu F3A z čínské produkce. Model patří do dnes oblíbené kategorie stínových modelů.

            Výrobek je distribuován  v sáčku v rozebraném stavu, téměř hotový. Model je zhotoven způsobem „Barevného potisku na papírem potaženém DEPRONU tl. 5mm“. Jednotlivé díly jsou potom vyřezány (vystřiženy) CNC technologií, díky níž je tak přesný, že pomalu není co brousit ani řezat.

Trup sestává ze dvou dílu, dva díly křídla, výškovka, směrovka, uhlíkové výztuhy, překližkové díly na lože a kola podvozku. Povrchová úprava je velmi hezky provedena. Návod je na přiloženém CD ve formátu „pdf“ a je doplněn o obrázky sestavení ve formátu „jpg“. Český překlad návodu o osmi stranách je v tištěné formě  přiložený v sáčku a popisuje stavbu s použitím odkazů na obrázky a stránky originálního návodu. (Český, ani Anglický návod však neobsahuje překlad číslování a názvu dílů z originálního, Čínského výkresu – obrázku sestavení). Použité stavební postupy jsou však dnes již tak známy, že každý zkušený modelář zvládne stavbu bez větších problémů. Začátečník je však v koncích. Je třeba konzultace s nějakým zkušeným stavitelem. Ani jeden z návodů totiž neobsahuje informace o těžišti!  Taky jeho univerzálnost je celkem na obtíž, obsahuje totiž navíc nákresy letadel, která nejsou uvedena v seznamu.

            Všechno jsem si pěkně nachystal, abych potom nic nemusel shánět a dodělávat. Za pohon jsem zvolil střídavý elektromotor AC MINI od fy. Hořejší, regulátor ECO12 od JETI , přijímač HITEC HFS-05MS, serva GWS NARO na křidélka, GWS PICO na výškovku a směrovku, baterie Li-Pol 2čl..1100mAh od Megamotor, vrtule GWS 10/6 na gumičkovém unášeči, prodloužení k servům dělám dle potřeby v průběhu stavby.

Stavba modelu probíhá za použití lepidla a lepící skelné pásky (součást dodávky). K lepení všech dílů jsem používal vteřinové lepidlo na „styro“ a aktivátor, přičemž jsem se snažil postupovat přesně dle přiloženého návodu.

Odřezal jsem veškeré kormidla a obrousil styčné hrany na úhel potřebný ke správné výchylce. Použil jsem skalpel a brusný hranol, brousím přes hranu a pouze v jednom směru, shora dolů, aby se potahový materiál netrhal.

Jako další bod v návodu je nalepení uhlíkových výztuh na křídla, zde je opět třeba správně si najít vhodné délky a šířky, protože v návodu nejsou potřebné rozměry uvedeny. Při lepení si dávejte velký pozor na to, aby byla uhlíková výztuha přitlačená na hranu a páska potom dobře přilepena na křídlo. Páska drží opravdu dobře. Potom nalepíme kormidla ke křídlu. Výškovku slepíme samostatně, prostrčíme ji průřezem v trupu a pak teprve nalepíme uhlíkovou výztuhu stevenu směrovky. Kormidlo směrovky připevníme za pomoci lepící skelné pásky.

Protože přiložené motorové lože není vhodné pro mnou použitý motor s předním uchycením, musel jsem z překližky vyřezat výztužný kříž, který jsem nalepil na místo původního lože a lože na motor jsem nalepil vteřinovým lepidlem na předek trupu.

 Podvozek je celkem klasické konstrukce této kategorie letadel. Ostruha je ohnutá z drátu a vlepená pomocí balsového lože do trupu. Hlavní podvozek je z uhlíkových tyček o průměru 2,5 mm. Přes trup prochází balsovou výztuží a je ukotven v křídle do pomocných výkližků. Nohy jsou spojeny uhlíkovou tyčí o průměru 2mm, která zároveň hlavní osu podvozku. Na ní jsou nasunuty kola a zajištěny pomocí překližkových dorazů. Vše je lepeno vteřinovým lepidlem.

Osazení je provedeno výše zmíněnými komponenty. Serva jsem zajistil tavnou pistolí, baterie drží dodaný překližkový držák pomocí gumové smyčky, přijímač  a regulátor pomocí gumového oka provlečeného díru v trupu. Na druhé straně je okem provlečena špejle a tím je zajištění hotovo. Servo na křidélka jsem nainstaloval do výřezu v trupu, který jsem si připravil pod kabinou, táhla jsem udělal se Z ohybem vlastní a na páky serva jsem dal stavitelné koncovky pro snazší seřízení. Serva pro výškovku a směrovku jsou pod centroplánem a táhla jsou z uhlíkových tyček 1mm s koncovkami z drátu, ty jsou připevněny pomocí smršťovací bužírky a vteřinového lepidla. Vzhledem k délce a měkkosti  táhel je nutné jejich podélné přichycení. Tím se zabrání nežádoucím vůlím na kormidlech. Tato skutečnost opět není uvedena ve stavebním postupu  a stavebnice neobsahuje potřebné fixační prvky.

Před prvním letem je dobré zkontrolovat velikost a správnost výchylek. Těžiště jsem určil v asi 30% hloubky křídla a při mém výše uvedeném osazení jsem musel dát na předek 15g olova. Takto mi vyšla letová hmotnost před prvním letem na 324g  .

Zálet proběhl (spíš neproběhl), protože jsem byl nedočkavý a nevyčkal lepších povětrnostních podmínek. Na start jsem šel takřka v bezvětří, ale proměnlivost a nárazovost větru se mi vymstila. Při odstartování mi nárazový vítr vzal model  a celkem bez okolků s ním praštil o zem. Došlo na CRASH test a hned bylo co opravovat, první šrámy vyřešilo vteřinové lepidlo a aktivátor. Po půl hodině práce přede mnou na letišti stál celkem solidně opravený model. Další start a další „crash“, tentokrát to odnesl čumák modelu. Došlo na důkladnou kontrolu všeho nastavení ve vysílači i na model. Zjištění je tristní, doma vše v pořádku když jsem nastavoval serva pomocí servotesteru, skutečnost ve vysílači však byla jiná. Křidélkové servo bylo špatně nastavené, takže vítr spolu s touto chybou = DRUHÝ CRASH!!! Oprava již není na letišti možná a tak doma mne čeká rekonstrukce přídě modelu. Následovala generální oprava přídě a druhý den bylo letadlo připraveno na nový křest. Ten proběhl pouze u nás v parku, který je asi tak velký jako fotbalové hřiště. Volil tuto možnost jako jedinou vhodnou, mám to za domem a počasí je tak vrtkavé, že jezdit na letiště a vyčkávat je ztrátou času.

Konečně zálet. Vyvážení ukázalo opět nutnost přidat 15g. Proběhla předletová kontrola velikosti správnosti výchylek kormidel. Použitá baterie 2čl. Li-Pol 1100mAh a baterie GWS 10/6. Start proběhl z ruky a model začal celkem svižně stoupat. Ubral jsem na rychlosti a musel trošku trimovat, výchylky jsem ze začátku měl menší než jsou uvedeny v návodu. Po seznámení s letovými vlastnostmi jsem si přepnul výchylky na větší, a to jak křidélka tak i výškovku. Model začal plnit v názvu uvedené „3D“. Po vylétání 2článku jsem provedl výměnu na 3článek a vrtuli GWS 10/4,7. Letové vlastnosti se ještě zlepšily. Měření odběru proudu ukázalo hodnoty 8,4A u 2čl. a 13,6A u 3čl. Motor byl po letu velmi vlažný a baterie také. Současně jsem zjistil, že původní dovážení je sice z modelářského hlediska v pořádku, ale vzhledem ke kategorii modelu a jeho obratnosti je možné létat i s těžištěm, tak jak vyjde podle RC osazení. V den tohoto poletování foukalo až 6m/s a tak se potvrdilo v návodu proklamované „ pro svou robustnost je vhodný i na venkovní létání“.

 Všem letuchtivým „3D“ pilotům přeji hodně pěkných letových zážitků. Model je pěkně proveden a pokud jej i dobře sestavíte tak Vás určitě nezklame. V návodu je uvedeno, že při správném sestavení letí hned od prvního letu dobře. Je to pravda. Jen se musíte vyvarovat zbytečných chyb jako já.

 

 

 

Hezké polétání a bezpečné přistání přeje Pavel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Champion F3A