Jdi na obsah Jdi na menu
 


Critical Mass

CRITICAL MASS

 

 

 

 

Prostřednictvím dovozce JR models jsem loni v březnu zakoupil od fy Lindinger  model asijského výrobce ESM. ( byť je málo známý tak vyrábí řadu velmi pěkných a i drahých modelů, a to jak na spalovací tak elektro pohon ). Tímto modelem je pylonový speciál Critical Mass, který vychází konstrukčně ze známého stíhacího letounu Hawker Sea Fury.

            Stavebnice je dobře zabalena v kartonové krabici s barevnou polepkou, znázorňující model. Jednotlivé díly jsou od sebe odděleny papírovými přepážkami a zabaleny v igelitových sáčcích. Model má pevný laminátový trup se znázorněním panelů a nýtů, křídlo a kormidla jsou  konstrukční a jsou potažena nažehlovací folií. Všechny díly mají hotovou povrchovou úpravu, po sestavení zbývá pouze nalepit obtisky.

            Stavbu jsem zahájil pečlivou přípravou všech potřebných komponent, abych pak nic nemusel shánět na poslední chvíli. Model je připraven na montáž zatahovacího podvozku, ale tuto alternativu jsem hned od začátku vypustil, vzhledem k našemu letišti.

            Jako první jsem ze zvědavosti smontoval motor a lože, abych se pokochal sestavou trup + haubna + vrtule s kuželem. Ten jsem zakoupil od výrobce TopFlite, původně byl určen pro Mustanga, ale k tomuto pyloňáku padne jak ulitý. Motor jsem použil 4 takt SY 61 – 10ccm, který má dostatečný výkon pro tento model, vrtule APC 13x7 nebo Graupner Nylon 12x7. Palivo je syntetika s 12% oleje RS40 a 2% nitra. Nádrž vmotovaná v trupu je plněna pomocí tankovacího ventilu MP Jet.

            Dalším krokem ve stavbě bylo křídlo. Protáhl jsem kabely pro serva a pomocí epoxidového lepidla slepil uši s centroplánem. Křidýlka se lepí na plastové panty  vteřinovým lepidlem. Serva se montují na kryty pomocí dodaných špalíčků z tvrdého dřeva a potom se jako celek přišroubují do šachet v křídle. Táhla jsou z 2mm drátu.         

            Montáž kormidel proběhla celkem klasicky. Protože součástí trupu je steven směrovky, tak se nelze netrefit do kolmice. Výškovku jsem vlepil do trupu pomocí 5minutového epoxidu a kolmost se směrovkou zkontroloval příložníkem. Potom jsem zalepil kormidla VOP a SOP opět pomocí vteřinového lepidla. Při lepení směrovky jsem málem zapomněl na ostruhu, ale včas jsem si vzpomněl. Chtěl jsem ji totiž původně udělat jako u originálu, tj. kousek před kýlovkou, ale zásah do trupu se mi potom dělat nechtělo a tak jsem od toho upustil ( trup by se tím více zvedl a zmešil by se úhel náběhu při rozjezdu, chtělo by to prodloužit hlavní podvozkové nohy – zkrátka práce navíc ). Náhon kormidel je řešen opět pomocí 2mm drátů a výškovka má naháněnou každou půlku zvlášť pomocí rozvidleného táhla. Směrovkové kormidlo nahání současně ostruhu.

            Nyní bylo skoro vše hotovo, takže zbývá osadit RC komponenty. Výškovku ovládá opět servo Graupner DS8077, směrovku a ostruhu servo Himark 300MGBB, křidýlka jsou naháněna standardními servy GWS 03STD. Napájení přijímače ACT 8 Digital DSQ zajišťuje 4čl Sanyo 1700, ten našel místo v šachtě pod motorem.Použitý vypínač Robbe se signalizací stavu bateriií a s nabíjecím konektorem. Motor  je přižhavován pomocí spínače JETI 5A a baterie Sanyo NiMH 3700. Baterie pro přežhavování je vložena před přepážku pro montáž křídla.

            Teď už zbývá polepit model dodanými samolepkami, vyvážit, nastavit výchylky  a jde se lítat. Těžiště vyšlo přesně podle návodu, nic jsem nemusel přidávat – to je super.

            Zálet a seřízení proběhlo v pohodě. Záběh motoru na ricinové palivo 2 nádrže a hurá do vzduchu. Zvuk 4taktního motoru zakrytovaného v hlubně je velmi příjemný. Letový projev fantastický. Samozřejmě bylo třeba trošku trimovat křidýlka a zmenšit výchylky, ty původní se ukázaly zbytečně veliké.

 

Náhledy fotografií ze složky Critical Mass