Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dragon Lady

Dragon Lady – letadlo pro začátečníky

 

 

 

Prostřednictvím firmy JR models  jsem zakoupil ARF stavebnici dolnoplošníku Dragon Lady. Výrobcem je ne moc známá firma Modeltech (http://modeltech.globalhobby.com/). Letadlo mne zaujalo na první pohled když jsem prohlížel katalog firmy Lindinger, který jsem zakoupil v prodejně paní Hany Zapletalové v Brně. Je to můj první dolnoplošník a pojal jsem ho jako tréninkové letadlo. Vybíral jsem podle pravidla „VELIKOSTI NENÍ NIKDY DOST“, a také tak aby se při přepravě vešlo pohodlně do auta. Rozpětí letadla je 1676mm a křídlo není dělené. Váha letadla je kolem 4Kg a tak je to už letadlo, které je celkem velké.

 

 

 

Stavba

 

            Po vybalení z krabice máte před sebou pár pěkných kousků letadla. Trup, křídla, výškovku, směrovku, podvozek a motorový kryt. Balíček s bižuterií, táhla, botičky a návod. Veškeré díly jsou volně v prodeji a tak v případě potřeby snad i dostupné.

Trup je konstrukční z velmi kvalitních asijských dřev a konstrukce se vyznačuje precizním provedením s množstvím výztuh, jsou vestavěny držáky na serva a šrouby na podvozek. Zbývá se rozhodnout kam dáme serva pro výškovku a směrovku. Trup je připraven na variantu „vzadu“, ale já použil přiložené lože a vlepil ho na připravené místo do centroplánu. Trubky na táhla tam už dal výrobce. Výškovka a směrovka jsou vyrobeny z plné balsy tl.8mm a jsou tak jako všechny díly potaženy. Na výškovce je přilepen horní koncový oblouk trupu, ve kterém je vyfrézovaná drážka na směrovku, takže kolmost při lepení je dílem pouhé kontroly příložníkem. Závěsy všech řiditelných ploch jsou z těch jejich papírovoplastových materiálů a já je zalepil 30minutovým epoxidem, drží skvěle. Po slepení výškovky se směrovkou je usazení kompletu na trup chvilkovou záležitostí. Tak trup je celý, teď se rozhodnout jaký motor. Výrobce doporučuje 2takt od 10ccm nebo vhodný 4takt, pro ten je třeba přilepit na motorovou přepážku přiloženou překližkovou podložku. Pak vyjmeme z dodávaného příslušenství plastové lože a podle celkem podrobného plánu vyměříme a nainstalujeme motor.

Křídlo je vyříznuto z polystyrenu a je potaženo kvalitní balsou a oracoverem. Přilepíme křidýlka stejně jako předtím kormidla. Slepení polovin křídla provedeme purexem do spojky křídla, z kvalitní překližky, a epoxidem na spojovací překližková žebra.Úhel vzepětí je dán z výroby a přesnost je zaručena. Potom křídlo nasadíme na trup a svrtáme v místě montážních šroubů, vyřežeme závit 5mm.(kovové šrouby taktéž přiloženy a dokonce 2ks navíc jako náhradní). Křidýlka jsou ovládána jedním centrálním servem přišroubovaným na překližkové podložce nalepené na centroplánu. Uvažoval jsem o instalaci serv na každé křidýlko, ale to je nutno předem dodělat kanálky na servokabely a šachty na uložení serv. Křídlo má totiž tlustý profil a tak není problém tam standardní servo namontovat.

Podvozek – hlavní přídová dvojnoha (nevěděl jsem jak ji nazvat) je ohnuta z duralu tl.4mm a k trupu je přišroubována kovovými šrouby M4. Jistící protimatky jsou nainstalovány výrobcem a tak není ani co vyměřovat, jen se přišroubuje. Hlavní podvozek je osazen mými gumovými koly o průměru 70mm. Ve stavebnici jsou dodána mechová kola včetně botiček, které jsem ale neosadil z toho důvodu, že naše letiště má travnatý povrch. Záďová ostruha je řízená zároveň se směrovkou a je z ohnutého pružinového drátu.

Motor jsem zvolil dvoutakt MVVS 10ccm, vrtule vyšla 13x8 Master a výfuk černý krátký. Montáž je na lože od výrobce a je provedena šrouby M4 dodané ve stavebnici. Pak vybrousíme Dremelem  v laminátovém motorovém krytu příslušné otvory.

Ovládání modelu jsem svěřil osvědčeným standardním servům GWS 04STD a přijímači Micro 9 od ACT (www.acteurope.de) se kterými mám dobré zkušenosti. Serva jsou potřeba 4ks a napájení zajišťuje 4článek NiCD1700, indikaci stavu baterií má na starosti indikátor od fy BEL.

 

 

 

 

 

Létání

 

 

 

Před zalétáním provedeme kontrolu těžiště. Mě vyšlo přesně podle návodu, tak, že jsem přijímačové baterie nacpal dopředu k nádrži kde je dostatek místa. Kontrola smyslu výchylek a nastavení velikosti a seřízení chodu motoru je samozřejmostí u každého nového letadla a měla by být automaticky prováděna před každým letem. Zalétání provedli moji dobří kamarádi Radim Merta a Eugen Sokolovský. Pak jsem už měl jistotu, že to poletí i pod mojí taktovkou a šel jsem do toho. Stalo se to jednoho nádherného červencového nedělního odpoledne a od té doby nedám do vzduchu jiného motoráka. Pohoda na startu i v letu. Letadlo létá opravdu realisticky tak do půl plynu a po přidání zvládá akrobatické obraty s velkou rezervou výkonu. Nejsem akrobat a tak si poletuju sem tam s nějakým výkrutem. Prostě začátečnické letadlo jak má být. Vzhled a čitelnost, velikost a rychlost akorát. Nádherný vzhled jak na zemi tak při letu. Foto mluví za sebe. Posuďte sami.

 

 

 

Letu zdar a někdy příště se těší Pavel Roman, Brno.

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Dragon Lady