Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fairey Fulmar

Polomaketa Fairey Fulmar

 

 

 

 palubní stíhací letoun britského námořnictva 1939-1943

 

 

 

             Fulmar byl odpovědí firmy Fairey na naléhavou potřebu admirality na palubní stíhačku a byl vyvinut z lehkého bombardéru P.4/34 Battle.  Letoun poprvé vzlétl v lednu 1940 a po překvapivě rychlém vývoji a uvedení do služby se první stroje dostaly na palubu letadlové lodi Illustrious již v červenci a v srpnu s nimi vyplula do Středomoří. Později tyto letouny využívalo čtrnáct perutí, zvlášť intenzívně byly využívány ve Středomoří a na palubách obchodních lodí vybavených katapultem (CAM). Poprvé z paluby takové CAM odstartoval Fulmar v srpnu 1941. Především v boji proti italskému letectvu se Fairey Fulmar jevil dobře; byl ovladatelný a vytrvalý. Poté, co bylo postaveno 250 kusů verze Mk.I, přešla výroba na silnější verzi Mk.II, jíž bylo dodáno 350 kusů. Poslední letoun byl postaven v únoru 1943. Během dvou let bojového působení (od 2.9.1940 do 12.8.1942) se na kontě Fulmarů nastřádalo sto dvanáct sestřelených a více než 80 poškozených nepřátelských letadel.

 

 

Na plán letadla jsem narazil  v  RC revue  8 / 2001. Konstrukce Martin Gál. Z tohoto plánu jsem vyšel koncepčně a částečně konstrukčně. Kamufláž a detaily jsou převzaty z publikace Fairey Fulmar Mks. I, II, NF od vydavatele Aeromedia (cena publikace 280,--Kč), něco z Internetu.

 

 

Trup jsem stavěl klasicky konstrukčně z překližkové základní nosné části potažené balzou 2mm, zbytek je pouze z balzy různých tlouštěk. Došlo na úpravu ocasních ploch a jejich konstrukčnímu provedení. Použil jsem profil NACA 0009. Steven a VOP jsou potaženy balzou, kormidla jsou konstrukční a potaženy papírem. Trup jsem upravil v místě obou kabin, dostal kulatější tvar a přechod mezi zadní kabinou a trupem také více odpovídá předloze. S kabinami jsem si vyhrál. Udělal jsem kopyta z polystyrenu, na která jsem pak nalaminoval tkaninou 120g/m2 jednovrstvou kabinu. Po vytvrzení jsem Dremlem vyřezal příslušná pole. Byla to piplačka. Pak jsem na kostru z překližky nalepil růžovým Flashem prosklení a na to pak laminátový rámeček. Výsledek se mi líbí, vypadá to jako celek dost dobře, mně to vyhovuje. Nejdůležitější vzhledovou úpravou však je zástavba motoru. Ten je vidět pouze zprava a tato instalace tak dává vyniknout štíhlé stavbě trupu. Kapota je laminována do otisku trupu, který jsem udělal ze sádrovacích obvazů na zlomeniny. Napřed jsem vytvořil finální tvar trupu z polystyrenu, ten jsem separoval (třeba parketovým voskem) a pak ho sádroval z těch obvazů. Forma rychle tvrdne, jak si sami můžete ověřit při zlomení končetiny. Haubna je z dolní a horní půlky, tloušťka tak 1mm (asi 3 vrstvy laminovací tkaniny).

Křídlo je nedělené, samozřejmě konstrukční, balza a smrkové nosníky, celek potažen balzou 2mm. Proti původnímu plánu je negativ stavěn už od trupu a ne až od křidýlek. Použil jsem pro stavbu formu vyřezanou z polystyrenu. Tak jsem zajistil, že jsou obě poloviny rozměrově stejné a negativy jsou opravdu tak jak mají být. Centroplán je taky upraven proti původnímu provedení, nějak se mi nezdál postup popsaný u plánu a tak jsem zainprovizoval. Připevnění je provedeno na kolíky a šrouby.

Ocasní plochy jsem popsal výše, a tak jen změny. Jak jsem psal použil jsem profil místo desky. Výškovku jsem posunul vpřed a přechody udělal taky jinak.

Motor jsem použil osvědčený MVVS 12,7 cm3, se kterým jsem se dostatečně sžil v Dragon Lady ( to byla moje letová příprava, odpovídá váhově a skoro rozměrově taky). Výfuk je však použit obyčejný – má menší aerodynamický odpor. Nádrž je 320ml, ta mi v Dragonu stačila na skoro ½ hodiny poletování. Vrtule je  14x8 Masterka.

Podvozek – toť kapitola sama o sobě. Původně jsem měl nachystaný pneumatický zatahovák, ale pak jsem kvůli váze od toho upustil. Přistoupil jsem tedy k klasice. Ohýbaný drát. Tady jsem plně spolehl na plán. Ale po montáži jsem hned viděl, že to byla chyba. Úhly uvedené v plánu jsou špatné. Postoj letadla byl už od prvního pohledu chybný. Tak jsem ho sundal, vyhodil a naohýbal až na třetí pokus ten správný podvozek. Teď model stojí tak jak má, kola jsem osadil 100mm gumová, která jsou na naše letiště naprosto ideální. Výborně tlumí a stojí 100Kč jedno.

Povrchová úprava je papírem klasicky lakovaným a napínaným 6 vrstvami laku s mezibroušením. Kamufláž je provedena PUR barvami Standox a airbrushovou pistolí s kompresorem. Barvy odolávají palivu a tak není nutný dodatečný nástřik lakem. Imatrikulace je vyřezaná na plotteru z folie v matných barvách (označení barev u Avery Design odpovídá značení Humbrol).

Elektroinstalace  je z u mne ověřených komponentů. Přijímač Graupner C17, serva GWS S03 STD, křidýlka GWS 9102 (plochá, rychlá, křidélková – GWS je dělá pro ROBBE). Na výškovku jsem dal Graupner 8077 digitál za 600 kaček (nekupte to!), motor GWS NARO, ostruha má zvlášť servo – dal jsem tam starou standardní Futabu S148 (běhá i po x letech stále dobře a na ostruze, pokud by náhodou přestala fungovat, se nic neděje). Měření palubního napětí jistí 4ledková indikace od BELu. Veškeré náhony kormidel jsou z 2mm poměděného drátu, vedeném v bovdenech. Vidličky kovové jsou na pájených závitech, vše od MPjet.

Létání – zálet provedl Radim Merta, já nemám zatím tu potřebnou dávku odvahy a tak vždy někoho poprosím o prvotní nastavení. Bylo třeba přidat do předu zátěž a snížit výchylky na křidýlkách a na kormidlech. Taky odešla páka na ostruze takže ji bylo třeba vyměnit za novou.

Po vychytání těchto nedostatků lítá Fulmar perfektně, ve všech režimech letu je stabilní a s motorem 12,7 má dostatečný výkon na všechny obraty.  

 

 

 

Letu zdar, a někdy příště nashledanou se těší

Pavel Roman , Brno

 

 

 

TABULKA

 

 

 

 

 

Fairey Fulmar

Vlastní stavba podle upraveného plánu

 

 

Typ modelu

-         Polomaketa stíhacího letounu, měřítko 1 : 7

 

 

Pohon

-         spalovací motor (MVVS 12,7 cm³)

 

 

Ovládané prvky

 

 

-         motor („plyn“)

 

 

-         směrovka

 

 

-         výškovka

 

 

-         křidélka

 

 

-         brzdící klapky

 

 

-         ostruha

 

 

Rozměry

 

 

-         rozpětí  1890 mm

 

 

-         délka    1576 mm

 

 

Hmotnost

 

 

-         můj model 4300 g

 

 

-         Letové výkony             zvládá bojové obraty na úrovni mé dovednosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Fairey Fulmar

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář