Jdi na obsah Jdi na menu
 


FW-190

Focke-Wulf FW-190A

a

MVVS 8 / 680

Při mých několika návštěvách norimberského modelářského veletrhu mne zaujaly stavebnice modelů letadel z období 2.světové války, a to konkrétně ve velikosti o rozpětí kolem 1500mm. Tato velikost je velmi snadno přepravitelná a zároveň skladná. Při první návštěvě v roce 2007 byly tyto letouny k vidění na stánku francouzké firmy AirLoisirs. V roce 2008 k vidění tyto modely nebyly a letos už se zase objevily a to hned na stáncích několika prodejců. Firma vyrábějící tuto řadu převážně druhoválečných modelů se jmenuje VQmodel a pochází z Vietnamu. (http://www.vqwarbirds.com/aircraft.html )   Modely jsou vyrobeny jako celobalsová konstrukce a exponované díly jsou z lehkých asijských dřev. Návrh a díly modelu počítají s pohonem spalovacím 2 i 4 taktem a ve stavebnici jsou i díly na konverzi na elektropohon. Váhově i rozměrově jsou modely totožné. Rozpětí 1400 – 1600mm, letová hmotnost 2900 – 3500g. Celobalsová konstrukce je potažena samolepící potištěnou folií vyrobenou na Taiwanu. O kvalitách modelů svědčí i fakt, že některé stavebnice má ve své nabídce i firma Graupner. Na letošní rok výrobce VQmodel odešel od francouzského AirLoisirs k německému prodejci a zástupci, k firmě Pichler. Od této firmy jsem i já svůj model zakoupil.

Stavebnice je dodávána v univerzální bílé kartonové krabici s velkou barevnou nálepkou modelu. Veškeré díly jsou pečlivě zabaleny a zajištěny proti pohybu. Laminátová haubna je zabalena zvlášť v krabici.  Jsou dokonce přiloženy i části náhradní folie pro opravu potahu a překližkové šablony na montáž různých pohonných jednotek. (2takt, 4takt, elektro), pilot a vrtulový kužel.

Stavba nebo chcete-li spíše sestavení modelu probíhá podle plánu, který je sice černobílý, ale dostatečně přehledný, že i mírně pokročilý modelář stavbu zvládne.

Jednotlivé díly jsem vybalil, pečlivě prohlédnul a potom zvážil, abych zjistil celkovou prázdnou hmotnost. Rozhodl jsem se totiž k pohonu střídavým motorem. Podle doporučované pohonné jednotky jsem odvodil ekvivalent z domácí produkce. Nejlépe mi vyhověl motor MVVS 8 /680. Stavebnice totiž počítá s motorizací o objemu 2taktního motoru 0.46palce. Po zvážení dílů jsem se dostal k prázdné hmotnosti 1500g bez mechanizmů zatahovacího podvozku.

Návod k sestavení modelu začíná stavbou křídla a právě osazením podvozku jsem začal. K modelu jsem přiobjednal doporučované odpružené nohy, které ještě zvýší maketovost. Křídlo se slepí pomocí spojky z letecké překližky a 5minutového epoxidu. V centroplánu je prostor pro podvozkové servo. Použil jsem nízké servo RCscanner s kovovými převody. Mechanika podvozku je od firmy Eurokit. Návod podrobně popisuje jaký tvar a úhly mají mít náhony k podvozku. Pak jsem protáhnul prodlužovací kabely ke křidélkovým servům . Až při této činnosti jsem zjistil, že výrobce opomenul v pravém křídle udělat výřez pro servo. Vnitřní konstrukce však byla udělána. Zhotovení výřezu trvalo asi tak půl hodinky pečlivé práce. Po nainstalování serva zbývalo pomocí náhonu křidélek přišroubovat křidélkové páky. Sestavení křídla je zakončeno proříznutím děr v místě pro připevňovací šrouby. Křídlo jsem přišrouboval na trup a mohl přistoupit k lepení ocasních ploch. Ze stabilizátoru výškovky odstraníme příslušnou část potahu, pečlivě proměříme s křídlem vzájemnou vzdálenost a pak stabilizátor zalepíme. Přilepíme panty do výškovky i do stabilizátoru a namontujeme ovládací páky. Každá půlka výškovky má vlastní náhon, táhla jsou spojena před servem válečkovou spojkou. Nyní můžeme přilepit směrovku a nezapomeneme na ostruhu. Ta je přišroubována k trupu pomocí 3mm šroubů a od směrovky je naháněna pomocí ohnutého drátu a kluzného držáku. Instalace serv pro výškovku a směrovku je v prostoru pod centroplánem. Posledním úkonem ve stavbě modelu je instalace pohonné jednotky. Použil jsem přiložené prodlužovací šrouby a dodatečnou motorovou přepážku. Jedná se opravdu jen  o posunutí motoru směrem vpřed. Vyosení je zajištěno již na původní motorové přepážce. Motor jsem tedy namontoval pomocí redukce na zpětnou montáž. Motorový prostor je díky koncepci modelu dostatečně odvětrávaný a tak jsem na prodlužovací šrouby nainstaloval i regulátor. Veškerá činnost spojená se sestavením modelu mi zabrala 5hodin čistého času. Teď zbývá instalace RC vybavení , vyvážení  a umístění pohonných baterií.  Příjímač Jeti Duplex R8 jsem nainstaloval do prostoru za trupová serva. Pohonná baterie má své místo v prostoru nádrže a pro její zajištění jsem vyříznul z překližky montážní desku. Baterie je přidržována pomocí suchých zipů. Při vyvažování modelu jsem zjistil, že z hlediska těžiště mi nejlépe vychází baterie Lipol 5s 4500mAh u které není třeba přidávat žádné zbytečné závaží. Ostatní používané akupacky s menší kapacitou je nutné dovyvážit.

Použití RC vybavení sestává za přijímače Jeti Duplex R8, servo výškovky je Graupner DS8081, servo podvozku Scanner  9610MG s kovovými převody, ostatní serva jsou GWS 03STD. Napájení modelu a pohonu zajišťuje regulátor Jeti Spin 66.

 

Parametry modelu:

Výrobce: VQ model, Vietnam

Polomaketa Focke-Wulf FW 190

Rozpětí 1590mm

Délka 1130mm

Plocha 45,5dm2

Let.hmotnost 3180g

Plošné zat. 70g / dm2

Pohon MVVS 8 / 680

Ovládané prvky

- směrovka

- výškovka

- křidélka

- podvozek

- motor

Hodnocení (čím více hvězdiček, tím lepší, max. 5)

- konstrukce *****/5

- obtížnost stavby ****/4

- opravitelnost ****/4

- letové vlastnosti *****/5

 

Teď něco k motoru. Použitý motor MVVS 8 / 680 byl podrobně představen v RCm 7 / 2008. Motor vyniká precizním zhotovením a proti konkurenci nižší hmotností. Použitím širokého spektra vrtulí a pohonných baterií umožňuje využití motoru ve velké škále typů letadel. V tabulce naměřené hodnoty vznikaly za venkovní teploty asi 15st C. Použité vrtule APC / E a 3listou Graupner jsem měl doma na zásobách  a patří i mezi doporučované výrobcem.

           
           

počet LiPo

vrtule

I max.

otáčky max.

příkon W

tah gr.

4

12x6

26,00

8670

410

1830

 

12x8

29,60

8310

455

1900

 

12x10

38,80

7700

582

1640

 

11x7 / 3

33,90

7860

500

1960

 

13x6,5

30,20

7980

450

1910

           

5

12x6

37,50

10200

730

2510

 

12x8

41,80

9780

820

2600

 

12x10

51,30

8740

954

2020

 

11x7 / 3

44,70

9030

805

2510

 

13x6,5

41,20

8970

740

2700

 

Z naměřených hodnot vyplývá jako nejvýhodnější volba vrtule rozměr u 12x8 od APC nebo jako alternativa 3-listá 11x7 od Graupnera. Obě uvedené vrtule mají podobné výkony jak na  4článek  tak na  5článek lipolek.

 Model po dovážení na 5článek Lipolek Dualsky RockAmp 5s 4500mAh má letovou hmotnost 3180gramů. (na baterii připadá 626g ). Špičkový odběr s touto baterií je na zemi změřeno 42A a baterie je typu 22C, z toho je jasné, že zatížení akupacku je necelých 10C ve špičce. Při záletu ukazovala telemetrie z čilda MUI 75 na display JetiBoxu hodnoty 40,5A ve špičce a spotřeba byla za 5minut od připojení baterie po přistání naměřena 1425mAh. Kdo umí počítat, tak dojde k závěru, že tento motor v kombinaci s uvedenou baterií a v typu modelu WWII, nalítá bez problémů více jak 10 minut . Motor je vynikající náhradou za doporučovaný spalovací motor kategorie 0.46 – 0.50 .

 

Letu Zdar Pavel Roman

Foto autor a Radim Merta

 

 

Náhledy fotografií ze složky Focke Wulf FW-190 VQmodel

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář