Jdi na obsah Jdi na menu
 


Me-109

Messerschmitt Bf 109E  (Emil)

 

 

 

Tento letoun asi není třeba vůbec představovat, každý modelář ho myslím zná, a tak k jeho historii pouze to, že právě Švýcarsko bylo prvním zahraničním zákazníkem, který zakoupil od nacistického Německa letouny Bf 109E a posléze Bf 109G. Pár kusů se tam také dostalo výměnou za zničený Bf 110, který pro poruchu přistál ve Švýcarsku. Kamufláž švýcarských letounů je rozdílná kus od kusu, vždy je nějaký rozdíl, a to bez ohledu na typ letounu.

 

 

 

Moje polomaketa vychází ze stavebnice VL model, Louny od I. Vyznala. Trup jsem zakoupil na inzerát, i se špatně amatérsky uřezanými křídly. Když jsem zásilku rozbalil, tak mě polilo horko. Dotyčný řezač totiž zaměnil pravá žebra za levá a vyříznul pozitiv místo negativu. Následoval telefonát do fy VL model a posléze mi došly kvalitně vyrobené díly a já si přes zimu postavil stíhačku ze stavebnice.

Vždy když stavím něco konstrukčního, tak jako oddych sestavím nějakou stavebnici. V poslední době mi však stavba ze stavebnice říká čím dál méně a tak mi potom vše déle trvá. Messerschmitt Bf 109 jsem začal stavět v září a dokončil v prosinci, chtěl jsem ho vloni i zalétat, ale počasí už nepřálo.

 

 

Sestavení

Stavba dobré stavebnice je vždy stejná – NIC vás nepřekvapí, jen to správně sesadit, osadit a je hotovo. Na trupu není co dělat, vlepíte výškovku a přilepíte steven, osadíte kormidla, motorovou přepážku ložem a trup je hotový. Podle motoru vybrousíte kapotu (haubnu). Křídlo slepíte ze dvou polovin, osadíte křidélka, zalepíte podvozek a je to. Pak vše spasujete s trupem a spojíte šrouby.       

Osazení elektronikou je u mne už standard. Serva GWS ST03 jsou na směrovce, ostruze a motoru. Křidélka mají GWS 9102 – plochá, výškovku jistí Graupner 8077, táhla jsou z 2mm drátu v bovdenu a vidličky MP Jet. Přijímač jsem dal ACT DSQ8-duál (www.acteurope.de) s možností programování Fail Safe. Měření palubního napětí BEL indikátor, napájení 5článek Sanyo 1700 mAh, vypínače dva páčkové, ten druhý je na přižhavování RC-commander, které napájí GP3300 NiMH.

Tím se dostávám k motoru. Je to můj první 4takt. Motor ASP 91 o objemu 15 cm³, který jsem zakoupil na doporučení kamarádů, má pro takový letoun dostatečný výkon. Osazen je vrtulí Masterka 14/8.

Povrchová úprava opět airbrush barvami Standox, křídla jsou potažena a stříkána, imatrikulace zhotovena na „plotru“.

Při zalétávání (viz foto*1) bylo potřeba zvětšit výchylky na křidélkách a vytrimovat výškovku. Samozřejmě, že před prvním startem došlo také na seřízení chodu motoru a nastavení přižhavování.

 

Pavel Roman

 

 

 

Rozměry modelu:

Rozpětí 1640 mm

Délka 1460 mm

Váha bez paliva 4550g

Motor  ASP 91 4-takt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Messerschmitt Me - 109 E / Emil