Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mustang P-51 Voodoo

 

 

 

Mustang P-51 Voodoo

 

 

 

 

 

 

 

 

 Stavebnici tohoto letadla jsem objevil v nabídce německého modelářského obchodníka Jamara. Prostřednictvím internetového zásilkového obchodu MUM z Mostu  byl model do 10 dní od objednání u mne doma. Výrobcem modelu je méně známá čínská firma CHMODEL.

 

 

 Model je zabalen v bílé krabici s uchem a s barevnou přelepkou informující o stavebnici. Jednotlivé díly jsou v igelitových pytlících a mezi nimi jsou pytlíky se vzduchem jako ucpávka. Laminátový kryt motoru a drobné příslušenství výborné kvality jsou ve zvláštní krabici. Jako perličkou v dodávce je zatahovací mechanický podvozek s odpruženými tlumiči. Na stránkách výrobce je vidět několik fotografií znázorňujících konstrukci modelu. To byl pro mne jeden z rozhodujících momentů – opravitelnost. U tohoto modelu jsem si vzal za úkol postavit ho bez jakýchkoliv konstrukčních úprav. Změnou prošel pouze vzhled a to směrem ke skutečnosti. Pomohlo to i čitelnosti v letu, původní model měl shora i zdola křídla ve stejné barvě. Stavbu jsem zahájil osazením trupových serv a namontováním motoru. Montáž je velmi pohodlná, protože se snímá horní část od motorové přepážky až za kabinu pilota. Následovalo odbroušení haubny podle válce motoru. Použil jsem 4T motor ASP 91 – 15ccm. Válec směřuje doprava šikmo vzhůru. Servo Graupner 508 ovládá plynovou páku pomocí tuhého táhla. Vedle serva se našlo místo pro palivovou nádrž 370ml. Přižhavování RC commander a baterie NiMH 3600 jsem umístil do horní odnímatelné části trupu. Za motorovou přepážkou je připevněna pomocí DualLocku přijímačová baterie 4.článek. Vypínač palubní soustavy od Robbe je umístěn na levém boku na úrovni začátku kabiny.

 

 

Další krokem ve stavbě jsem zvolil dokončení směrovky. Ta je naháněna lanovody a servo Dymond 5000 (kov.převody + kuličkové ložiska) nahání i ostruhové kolečko. Směrovka je na papírových pantech. Bylo nutné vyměnit dodané páky za jinou. Udělal jsem průběžnou páku z 3mm závitové tyče. Původní páčky jsou určeny pro jednostranný náhon a nelícují proti sobě. Následovala montáž výškovky. Ta se obešla bez jakýchkoliv problémů. Výrobce ji pojal jako odnímací. Do trupu jsou vsunuty celkem 3 trubky. Nosná duralová o průměru 12mm, zajišťovací hliníkové trubky mají průměr 8mm. Ve výškovce jsou vodící trubky a do nich se šroubují pojistné vruty. Výškovka je hnána digitální a náhon je řešen pomocí dvou táhel, samostatně každá půlka. Kormidla výškovky jsem zavěsil na plastové panty. VOP a SOP jsou konstrukční a profilované.

 

 

Na konec stavby jsem si nechal křídlo. Je pojato jako celokonstrukční a je vyrobeno z balsových a překližkových dílů. Konstrukci jsem si dobře prohlédl při výměně spodního potahu. Křídlo je pevné a přitom lehké. Levé vážilo před osazením 307g a pravé 311g. Rozdíl bych viděl tak asi v množství lepidla. Křidélka jsem zavěsil na dodané papírové panty a na jejich pohon použil křidélková serva GWS. Servo kabel jsem protáhnul a u kořenového žebra zajistil tavnou pistolí. Namontoval jsem dodané podvozkové zatahovací nohy. Poloviny křídla se nasunují na duralovou trubku o průměru 30mm. Na trupu jsou jištěna pomocí sklotextitových pásků a šroubů 4mm. Při montáži pásků je třeba si dát pozor. Vypadají sice stejně ale až po celkové montáži jsem zjistil rozdíly. Tak jsem je demontoval a namontoval znovu správně.

 

 

Model je postaven a přichází čas na seřizování a nastavování. Výchylky kormidel a nastavení exponenciálů a středů serv není problém. Je nutné si vyhrát s náhonem podvozku. Dodávaný podvozek vypadá celkem dobře, ale mám strach z jeho životnosti. Podle mne je to spíš lákadlo na zákazníky než funkční kus. Na jeho ovládání jsem nainstaloval podvozkové servo Scanner od HVP. S tímto servem se však podvozek nedal vůbec seřídit, i tak nejkratší dráha byla dlouhá. Podvzek jsem zablokoval a udělal pojezdové zkoušky. Zde se ukázalo, že podvozek má takové vůle, že i popojetí o 3 metry už byl problém. Podotýkám, že se jedná o travnaté letiště a tyto problémy možná nebudou na asfaltovém povrchu tak markantní. Přesto jsem pružné nohy demontoval a z pružinového drátu průměru 4mm naohýbal nohy nové. Servo jsem zaměnil za Graupner 5077 a teď už jde vše seřídit a podvozek chodí.

 

 

Použité vybavení. Přijímač ACT DSQ digital 8, serva GWS 9201 na křidýlka, Graupner DS 8081 – výškovka, Dymond 5000 – směrovka, Graupner 508 – plyn, Graupner 5077 – podvozek, napájení 4čl. Sanyo 1700.

 

 

 Zálet proběhl 15.července a model se v letu chová spořádaně. Těžiště vyšlo podle plánu a podvozek funguje k mojí naprosté spokojenosti.

 

 

Mustang P-51 / VooDoo

 

 

Polomaketa

 

 

Rozměra

 

 

Rozpětí 1650mm

 

 

Délka 1410mm

 

 

Plocha 49,6 dm2

 

 

Let.hmotnost 3800g

 

 

Plošné zat. 76,6g / dm2

 

 

Pohon AST 4T 91 – 15ccm

 

 

Ovládané prvky

 

 

- směrovka

- výškovka

- křidélka

- podvozek

- motor

Hodnocení (čím více hvězdiček, tím lepší, max. 5)

- konstrukce např. *****/5

- obtížnost stavby ****/4

- opravitelnost *****/5

- letové vlastnosti *****/5

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Mustang - Voodoo

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář