Jdi na obsah Jdi na menu
 


North American F-86 Sabre

North American F-86 Sabre

Výrobce: FlyFly Hobby, Čína

Model patří do kategorie modelů poháněných dmychadlem o průměru 93 mm. Vzhledem k výkonu tohoto dmychadla už lze vyrábět polomakety proudových letounů v celkem zajímavé velikosti i hmotnosti. U FlyFly Hobby jsou to modely do 1,5m délky a 2300g letové hmotnosti. Vyráběny jsou vstřikováním do forem z materiálu podobnému polystyrenu, avšak s velmi malými kuličkami. Modely jsou již z výroby barevně upraveny a k dokončení jejich vzhledu jsou přiloženy barevné samolepky. Konstrukce je patrná z fotografií. Součástí dodávky modelu jsou dmychadlo, zatahovací podvozek a částečně vybavená kabina. Je třeba dokoupit RC vybavení, motor s regulátorem a vhodnou pohonnou baterii.

Sestavení a stavba

Sestavování modelu jsem zahájil výrobou potřebných prodloužení k veškerému vybavení. Jde opravdu o celkem dlouhé kabely, neboť baterie i přijímač jsou umístěny v kabině a vše ostatní je až u kormidel nebo u motoru. Tzn., že jsem vyrobil prodloužení ke křidélkovým a výškovkovým servům a k regulátoru.

Nyní bylo teprve možné přistoupit k samotné stavbě. Začal jsem instalací serv do nosných ploch a výškovek. Serva jsem přilepil pomocí kvalitní oboustranné lepicí pásky 3M. V křídlech je nutné propálit kanálky na vedení servokabelů. Kormidla jsou už od výrobce před nástřikem barvou zavěšena na pantech z textilní pásky. Na výškovkách práce instalací serva a ovládacích táhel končí. U křídel bylo nutné ještě vlepit překližková lože pro podvozek a upravit spodní krycí panely tak, aby šly lehko vsunout do příslušných pozic na křídle. Tyto panely jsou z materiálu podobného depronu, ale jsou z obou stran upraveny do hladka, nemají na sobě náznak paneláže. Veškeré lepení na modelu jsem dělal pomocí epoxidových lepidel o různém pracovním čase.

Nejvíce práce je na trupu. Jen samotná kabeláž zabere dost času. Trup se kompletuje po částech. Napřed zadní polovina s pohonnou jednotkou a výškovými kormidly. Dmychadlo je přišroubováno na překližkové lože v horní části trupu. V dolní části je lože pro přišroubování křídla pomocí šroubů a narážecích matic. Teď přichází na řadu přední půlka. Zde je nutné vlepit lože pro příďovou podvozkovou nohu, nainstalovat servo pro její řízení a potom slepit poloviny k sobě. Jako zajištění přední části slouží vstupní – nasávací díl trupu, který je taktéž vyztužený překližkovou čtvrtpřepážkou.

Pokročil jsem k celkovému slepení trupu. Přední díl jsem nasunul na centroplán křídla a v místě lepeného spoje jsem to separoval potravinářskou fólií. Pak, za pomoci 30minutového epoxidového lepidla, jsem spojil přední a zadní část trupu. Jako pojištění proti pohybu jsem využil poutacích šroubů křídla. Teď hlavně nikam nespěchat a nechat tomu pěkně klid do zítřka, ať vše hezky zatvrdne.

Finální montáž

V podstatě je už vše hotové. Serva už jsou tam, kde mají být; zbývá zamontovat pohon do trupu. Ten je sestavou elektromotoru a dmychadla. Nasune se ze spodní strany do šachty v trupu a je zajištěn 4 šrouby v překližkovém loži. Šachta je uzavřena zasouvací polystyrenovou vložkou. Kabely od motoru jsou protaženy k regulátoru prostorem pod výtokovou „krabicí“. Regulátor je namontován - aby byl dobře chlazen - v otvoru na spodní straně trupu. Poslední stavební operací je přilepení přídavných palivových nádrží a aerodynamických plůtků, operace tak na 10 minut.

Instalace RC vybavení

V podstatě většina instalace proběhla při stavbě, zbývá zapojit přijímač Jeti Duplex R8 a čidlo MUI75. Napájení vybavení je pomocí 2článku Li-Pol 1300 mAh a MaxBecu od Jeti. Všechno se musí vejít do kabiny, včetně pohonné baterie lipolek. Tím je 5článek FlightPower 3750 mAh. Veškeré vybavení je přichyceno pomocí suchých zipů k překližkovému loži. Kabina je dostatečně dlouhá a umožňuje značný posun těžiště, minimálně v rozsahu 20 mm, takže pozor na dovažování.

První zkoušky

Všechno je hotovo! Naladím vysílačku a otestuji pojíždění na silnici za barákem. Změřil jsem proud a tah dmychadla. Test tahu ukázal hodnotu 1,2 kg, proud byl 60,2 A při napájení uvedeným 5článkem. Celková hmotnost modelu je 2320 g. Mělo by to letět.

Zálet

Zálet se stal zároveň testem nervů. Foukalo kolem 7 m/s, ale je to přece stíhačka, tak by to nemělo vadit. Taky že jo! Na první májový den odpoledne bylo letiště čerstvě posečeno a kvůli silnějšímu větru jsme tam byli pouze tři modeláři. Tak tedy na start!

Fouká pořád jeden směr, a pojezdové zkoušky ukázaly, že to celkem slušně jede. Takže čumák proti větru, přidat nějakej ten ampér do motoru a hurá nahoru. Po asi 20 metrech rozjezdu už to má nos nahoru... můžeme vzhůru do oblak. Letí! Odběr se pohybuje od 10 do 50 A, podle polohy plynové páky. Model se chová dostatečně stabilně, jen v jedné chvilce se zdá, že reakce výškovky je vlažná. Ale při plném plynu, nebo při náletu na přistání, je model dobře ovladatelný, takřka školní. Podvozek jsem nechal pevný, start byl dobrý, takže na přistání si to chce dost vyhrát, aby model nežuchnul a podvozek se nevylomil. Přesto si myslím, že verze s podvozkem je určena výhradně na asfalt. Druhou možností je přistání na břicho (nádrže) a start hodem nebo kluzem z trávy. To vyzkouším příště. Odběr se pohyboval kolem 2800 mAh za 5 minut realistického poletování.

Závěrem bych to shrnul. Nevšední model, nevyžadující až tak moc investic, zvláště pro modeláře, který se zabývá výhradně elektropohonem. Silueta v letu je dobře čitelná a model působí realisticky, zvuk dmychadla je rovněž fascinující. Model ale není určen začátečníkům. Konstrukce z jemného polystyrenu je dobře opravitelná a dostatečně pevná. Doplňkové vybavení v podobě pneumatického podvozku přímo od výrobce modelu (FlyFly Hobby) stojí u sousedů v Rakousku do 50 Euro. Samotný model je za cenu necelých 5000 Kč (u českého zástupce, firmy Astra).

Tak tedy Letu zdar!

Pavel Roman

Foto: autor a Radim Merta

P.S. A klidně mi pište dotazy na pavelroman@volny.cz


North American F-86 Sabre

FlyFly Hobby, Čína

Typ modelu

- polomaketa stíhačky

Rozměry

- rozpětí 1420 mm

- délka 1410 mm

- nosná plocha křídla 37 dm²

Hmotnost

- letová 2320 g

Pohon

- dmychadlo Ø 93 mm (el. motor)

Ovládané prvky

- výškovka

- křidélka

- motor

- příďové kolo? (a ta hlavní kola?)

Hodnocení

- konstrukce *****/5

- obtížnost stavby ****/4

- letové vlastnosti *****/5

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky F-86 Sabre

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Kelly - F 86

Ahoj,

můžeš mi poradit ? Koupil jsem F86 z druhé ruky a nemám představu, kde to má mít těžiště. Nechci to rozbít hned při prvním letu.

Díky moc

Tel.: 725 80 11 33
kellner@stavnext.cz