Jdi na obsah Jdi na menu
 


P-40 Warhawk

 

Curtiss P-40 Warhawk

 

 

Začátkem roku 2008 jsem si vyzvednul  od dovozce JR-models stavebnici známého stíhacího letounu P-40 Warhawk. Výrobce modelu, známá firma GWS, pojal tento letoun jako polomaketu  o rozpětí 1000mm.

Stavebnice v provedení 80% ARF je dodávána v pevné kartonové krabici s barevnou polepkou na které je model vyobrazen včetně parametrů. Celá stavebnice je vyrobena / vylisována z houževnatého polystyrenu do negativních forem. Všechny pomocné doplňky jsou vylisovaná z plastů a jsou ve dvou rámečcích. Ty jsou univerzální pro více stavebnic, a tak nám po stavbě něco zůstane. Kvalita je výborná, díly mají paneláž a barevnou povrchovou úpravu. Jednotlivé díly jsou zataveny v plastových sáčcích a velké díly odděleny navíc kartonovou přepážkou. Ve zvláštní krabici je uložena pohonná jednotka, lepidlo GWS a podvozek. K modelu je navíc přibalena černá 3listá vrtule GWS 10x6, 2 maketové kužele ( 3listý a 2listý ) a potřebné prodlužovaní kabely pro motor a V-kabel pro křidélka. V příslušenství nechybí anglo-čínský návod s pomocnými nákresy, jde tak daleko, že obsahuje obrázky zapojení serv a přijímače v závislosti na počtu serv a kanálů. Jedna strana je věnována nastavení těžiště, výchylek kormidel a objasnění vztahu výchylek v závislosti na umístění táhla na servu a páce kormidla.  Český návod se připravuje.

Stavbu jsem zahájil sestavou křídla. Po odříznutí křidélek následuje zalepení pantů, potom slepíme obě půlky křídla k sobě a vlepíme vyztužení z uhlíkové trubky o průměru 4mm. Ta zajišťuje potřebnou tuhost a vzepětí křídla. Na křídlo se ještě lepí zajišťovací kolíky, podložky pod připevňovací šrouby, páky křidélek a upevnění podvozku. Podvozkové nohy jsou naohýbány z pružného drátu a mají tři závity pro lepší pružnost. Kola jsou průměru 50mm a mají mechové obruče na plastovém disku. Tím je křídlo hotovo a nachystáno pro montáž serv.

Další fází stavby dle návodu je sestavení trupu. Nejprve vlepíme veškeré vnitřní ustrojení. Jedná se o upevňovací matice na křídlo, trubičky na táhla výškovky a směrovky, zámky na kryt baterií a hlavně hranol z tvrdého dřeva na přichycení motoru. Trup je připraven na montáž různých druhů pohonu. Jedna poloha hranolu počítá s pohonem stejnosměrným motorem třídy „400“ s převodovkou, druhá je nachystána na střídavý motor. Poslední operací na trupu je slepení obou polovin k sobě. Výlisek trupu má uvnitř různé vylehčovací dutiny přes které proudí vzduch, od motoru přes baterie a regulátor, směrem dozadu k výstupnímu otvoru před ocasními plochami. 

Stavba pokračuje sestavením ocasních ploch. Opět odřízneme kormidla výškovky i směrovky a vlepíme přiložené plastové panty. Výškovka je naháněna jedním táhlem a obě půlky jsou spojeny drátem o průměru 1,6mm. Tuhost výškovky je opět, tak jako u křídla, zajištěna prostřednictvím uhlíkové kulatiny průměru 1.6mm. Sestavenou výškovku přilepíme na lože trupu a pak do zámků přilepíme stabilizátor směrovky. Před přilepením kormidla směrovky je nutné připevnit podvozek ostruhového kola a pak teprve instalovat kormidlo. Sestavu kompletního trupu dokončíme montáží krytu baterií, přilepením imitace palubní desky a následným přilepením překrytu kabiny. Vzhledem k celkem podařené maketovosti pilotního prostoru se přikláním k doplnění figurkou pilota. Co by to bylo za letadlo bez pilota, někdo to přece musí řídit. Zbývá namontovat dodaný motor. Má stavebnice měla v setu střídavý motor GWS BL 1212/15T. V balení motoru je návod ( popisuje různé způsoby montáže, výkony a postup výměny hřídele ) a prodloužení k regulátoru. Použité konektory však neodpovídají mnou používané a tak jsem je byl nucen vyměnit. Motor přišroubujeme na hranol pomocí dodaného vrutu. Nyní přichází na čas montáž haubny. Ta je vylisována z plastu podobnému kelímku od jogurtu, je povrchově upravená a je třeba pouze vybrousit otvory pro přívod vzduchu. Haubna je připevněna k trupu pomocí plastových druků. Drží dost dobře a tak není třeba se obávat uvolnění haubny za letu. Pohonnou jednotku doplňuje dodaná 3listá vrtule GWS a na ni uzpůsobené maketové kužele. 

Poslední fází stavby je elektrovybavení. Celý model je osazen 4 servy GWS Naro/HP/BB. Regulátor k motoru jsem použil 18A (stačil by 12A), baterie FlightPower EVO25 3článek 1500mAh, přijímač Rex 4. Prodlužovaní kabely ke křidélkovým servům jsou vlepeny do drážky v křídle. Kovová táhla kormidel jsou na straně serva připevněna pomocí stavitelných koncovek a u kormidla je ohyb zajištěný plastovou pojistkou.

Sestavený a osazený model jsem vyvážil pomocí posunutí baterie a jejího připevnění pomocí dual locku. Následuje kontrola zapojení a nastavení výchylek. Návod doporučuje na výškovce výchylky 25-35st, tj 35-55mm ( to jsem zvědav na zálet ), křidélka i směrovka mají shodně 20-30st, tj.20-35mm.

Mnou uskutečněné změny proti původnímu úmyslu výrobce. Dodané lepidlo nechtělo některé spoje slepit a tak jsem použil Purex. Stavitelné koncovky na táhla byly zbytečně robustní a tak jsem dal MPjety, na křidýlkách byly táhla z 2mm drátu, ten jsem zaměnil za 1mm. 

Celá stavba včetně instalace RC trvala víkend, s tím že byly prodlevy na schnutí lepidla a jiné provozní přestávky. Čistý čas strávený stavbou by pak byl asi 5 hodin.

Zálet proběhl 7.března 2008 bez jakýchkoliv komplikací. Vytrimování směrovky pro potlačení kroutivého momentu motoru a dotrimování křidélek zajistilo klidný let. Po odlétání základních baterií EVO se šlo na další let s 3čl.2200 a tím pádem větší hmotností asi o 50g (původně 680g). Větší plošné zatížení modelu se projevilo zlepšením letových vlastností. Model je vzhledem ke své velikosti předurčen jako další doplňkový letoun při delším pobytu na letišti. Umožňuje jak relaxační tak stíhací lítání. Na přistání proti větru výborně klouže a nemá snahu nikam padat. Při zkoušce minimální rychlosti došlo k mírnému shoupnutí a potom sklonil nos a pod minimálním úhlem směrem k zemi nabral rychlost a klouzal s ustálenou intenzitou.

 

 

Parametry modelu:

 

Rozpětí  1000 mm

Délka  841 mm

Let.hmot.  725 g

Ploch kř. 17,6 dm2

Zatížení 41,12 g / dm2

Funkce M,V,S,Kř

Výrobce GWS

Motor GWS BLM 2215 / 12 - 120W

Vrtule GWS 3listá 10 x 6

Regulátor střídavý 18A MGM

Baterie 3čl. 2200mAh

 

Náhledy fotografií ze složky P-40 Warhawk

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář