Jdi na obsah Jdi na menu
 


Piper Super Cub

Piper Super Cub – piperů není nikdy dost

Dále popisovaný model jsem viděl poprvé na norimberském veletrhu na stánku Krick Modelbau a taktéž visel u fy Kavan. Na veletrhu jsem si ho,prohlédl za všech starn a zjistil, že je výrobkem fy Modeltech z Hong Kongu (tu znám, lítám s jejich Dragon Lady už nějakou dobu ). Po příjezdu domů jsem zapátral na internetu a našel ho v nabídce fy Lindinger. Proč zrovna Super Cub? Některé verze už měla klapky a já hledal něco podobného pro využití svých domácích zásob. Zadání znělo 2m rozpětí, elektro na 5 článek. To tento model splňuje. Jako vždy jsem ho tedy objednal v Šebrově u JRmodels.

Stavebnice je dodávána v bílé krabici s barevnou nálepkou, vše je ve standartní kvalitě, potah nažehlovací folií, samolepky na zkrášlení vzhledu, červeno-bílá kombinace. Velikost akorát. Konstrukce je z kvalitní vícevrstvé překližky a na omak dost dobré balzy. Potah není nikde povolen, bižuterie žádná nechybí, podvozek je ohnut z duralového plechu 3mm. Kontrola dílů nevykázala žádnou anomálii. Je to prostě rychlostavebnice na víkend. Takže jsem se v pátek před papežem pustil do stavby a v pondělí byl zálet.

Mrknul jsem na návod, je černobílý, anglická a má 40stran převážně fotografií. U každé kapitoly je seznam potřebného vybavení a dílů.

Stavbu jsem začal jako vždy osazením křídel. Po dvou servech na křidýlka a klapky, potřebné prodloužení servokabely. Otvory jsou akorát na standartní serva. Panty papírové na vteřiňák. Kvalitní plastové páky jsou naháněny od serva drátěnými táhly. Křídlo je dělené, na trup se šroubuje dvěma 4mm šrouby, jistí se pomocí kolíků v přední části a vzpěrami. Jako spojka křídla slouží dvě duralové pásnice, které jsou v pravé půlce zalepené, do levé se po nasunutí jistí šroubky. Všechny šroubky se šroubují do už z výroby vlepených matic. Pro jistotu jsem je protáhnul závitníky.

Ocasní plochy VOP a SOP jsou z plné balzy. Vlepil jsem za pomoci řídkého kyanoakrylátového lepidla papírové panty a označil si folii pro odříznutí před vlepením do trupu. Na trupu jsem v místě kormidel odříznul potah, namontoval křídlo, přeměřil vzdálenosti a byl připraven na vlepení kormidel do trupu. To přeměření je taky v plánu, ale vzhledem k tomu, že směrovka zapadá do výřezu ve výškovce, tak je zajištěna jak vzájemná kolmost tak vzdálenost výškovky od křídla. Lepil jsem to pomocí diperzního lepidla. Po zaschnutí jsem do trupu navlékl táhla a usadil páky na kormidla.

Trup má teď kormidla a chybí mu tedy pohon a podvozek. Podvozek se připevňuje 3 šrouby 4mm do zapichovacích matic v trupu. Ostruha 2 vrtuty do trupu a jedním do směrovky. Jako pohon jsem použil z domácích zásob střídavý elektromotor AXI 4120 / 20. Pro ten je ve stavebnici překližkový domeček, tak jsem ho využil a nalepil epoxidem na motorovou přepážku. Motor je upevněn pomocí kříže pro zpětnou montáž. Taky se mi doma válel regulátor Jeti advance 75 opto a vzhledem k nachystané vrtuli APC E 16x10 jsem si říkal, že to bude akorát, tak jsem ho pomocí stahovací pásky tak namontoval do motorového prostoru, aby byl pěkně ofukovanej. Do trpu jsem instaloval 2 standartní serva na pozici výškovky a směrovky. Před nimi na překližkovou desku jsem dal přijímač Jeti Duplex R8 a na pravou stranu kabiny připevnil pomocí duallocku 2čl. Lipolek s MaxBecem od Jeti. Přeci jen už je tam 6 serv a pak ten Opto regulátor.

Tak teď smontovat a najít místo pro pohonný 5článek Lipolek 4500 mAh. Těžiště podle návodu a tím pádem musí baterka až na místo kde má být nádrž. Přesto všechno to ještě chce dovážit 100gr na motorovou přepážku. Teď je tedy model nachystanej a můžem ho dát na váhu. Ejhle ono to má 3800gr, ale plocha je 58dm2, tak je to tedy má 65gr/dm2 a to je dost dobrý.

V pondělí na sv.Václava jsem dal zálet. Večer kdy už moc nefoukalo, do 5m/s, jsem se postavil na start, proběhla kontrola a nemám JetiBox, tak tedy připojit MUI 75 a Jeti Box a jdem na zálet. Rozjezd proti větru, malá korekce směrovkou a už si letí, docela sám je to přece Piper. Ke trimování toho moc nebylo, trošku výškovka. Kamarádi sledují let, jiní JetiBox a hlásí mi odebíraný proud. Ve špičce si to vzalo 38A, taj ta vrtule už tam zůstane, odběr po 10 minutách letu 1500mAh. Přistání bez klapek jak do peřin. Tak má vypadat zálet! Jen letový fotky jsou až z jindy, na ty už nebylo správný světlo.

 

 

Letu Zdar Pavel Roman

 

 

Náhledy fotografií ze složky Piper Super Cub

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář