Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sea Fury 400

HAWKER

 

 

SEA FURY 400

 

 

E-FLITE

 

 

 

 

 

            Hawker Sea Fury byl britský palubní stíhací letoun vyvinutý během druhé světové války. Vznikl úpravou tehdy vyvíjeného letounu Hawker Fury, který se měl stát nástupcem pozemních stíhacích letounů Hawker Tempest. Sea Fury byl užíván až do poloviny 50. let.

Model na náš trh dováží firma ASTRA z Uherského Brodu. RC polomaketa je vyrobena technologií vstřikování do formy z velmi jemně vypěněného polystyrenu. Model v provedení ARF je dodáván v lepenkové krabici s celoplošným barevným potiskem, tak jak je u E-flite dobrým zvykem. Fotografie na obalu znázorňují hotový model a doporučené vybavení. Jsou zde také informace o základních parametrech modelu. Stavebnici je možné zakoupit ve dvou různých setech. Moje provedení je model v setu se zatahovacím podvozkem. Druhá alternativa je model s motorem a se servy (i zde je součástí balení zatahovací podvozek). Jednotlivé díly modelu jsou uschovány v plastikových sáčcích a přilepeny páskou tak, aby nedošlo při přepravě k jejich poškození. Obsahem stavebnice je anglický návod a česky psaný list se základními bezpečnostními pravidly, práce s bateriemi a pravidla chování a létání modeláře.

            Po rozbalení následovala prohlídka kompletnosti a kvality stavebnice. Ta bývá u modelů E-flite vždy na vysoké úrovni. Model je opravdu hodně předzpracován. Je hotová povrchová úprava, kabina je maketově zpracovaná a bižuterie je vysoké kvality. Ve stavebnici jsou dvě varianty podvozku – pevný i zatahovací. Mne lákalo použití zatahovacího podvozku a tak jsem stavbu směřoval k této variantě. Při chystání vybavení jsem při četbě originálního návodu narazil na tiskovou chybu, je zde totiž uvedená letová hmotnost 850Kg. Jak vidět tak tiskařský šotek řádí i ve státě Illinois u Horizon Hobby.

            Stavbu jsem zahájil sestavením křídla. Zde jsem narazil na malý problém. Křidýlka byla už vlepená, ale pravé bylo chybně vlepeno a tak jsem jako první krok stavby musel křidýlko vyříznout a vlepit správně. Poté jsem mohl přistoupit k vlastní stavbě. Na osazení jsem pořídil výrobcem doporučovaná serva E-flite S75. Při přípravě jsem nejprve odstranil spodní plastový krycí panel. Slouží k zakrytování celé instalace křídla – kabeláže a serv. U varianty se zatahovacím podvozkem je třeba celkem 4 serv v křídle, nohy podvozku jsou totiž ovládány samostatnými servy. Tím dochází ke krásnému postupnému zatahování. Křídlo je osazeno a k dokonalosti chybí jen správné zakrytí instalace. Zde jsem narazil na další snadno řešitelný problém. Krycí díl je držen na křídle pomocí oboustranné pásky a malých kousků suchého zipu, tady výrobce nešetřil a ústřižky zipu jsou větší než vylisované díry. Řešení je nasnadně, vzal jsem nůžky a zipy upravil. Teď jsou přesně do výlisků a krycí panel krásně plní svou funkci s minimální spárou. Oboustranná páska však nedrží a tak jsem celý panel musel oblepit po obvodu páskou Scotch Crystal, kterou používám na závěsy křidélek větroňů. Celé křídlo vlastně sestává ze dvou dílů. Ten druhy se lepí a slouží k zajištění křídla šroubem. Můj exemplář měl však výlisek o 5mm větší a tak jsem ho upravil skalpelem a pak už celý díl krásně sedl na trup. Zakončením práce na křídle je instalace pák křidélek.

            Podle návodu pokračuje stavba osazením motoru. Doporučovaný motor Park 480 nevlastním a tak jsem použil ze svých zásob motor třídy 2836 outrunner s 12 póly s vrtulí APC/E 10x5,  který už poháněl pár mých stíhaček této velikostní kategorie. Pro nainstalování motoru je nutné sundat haubnu s maketou hvězdicového motoru. Tady se objevil druhý problém. Při výrobě zateklo lepidlo mezi trup a haubnu a tím pádem nešla sundat. Musel jsem použít násilí a potom už bylo vše v pořádku. Haubna drží na trupu taktéž oboustrannou lepící páskou. Montáž trupu pokračuje osazením servy pro výškovku a směrovku, také jsem použil E-flite S75. Směrovka je z výroby napevno, ale pokud chcete pojíždět před startem a po přistání tak je jí třeba. Závěsy kormidel jsem opět zalepil CA lepidlem na polystyren, a to jak výškovku i směrovku. Náhon ocasních kormidel je řešen pomocí drátů a spojení s kormidly pomocí šroubovacích vidliček. Na straně serva je Z ohyb. Veškerá táhla už mají příslušné délky a není je třeba zkracovat, jen doladit šroubováním vidliček. Také je nutné protáhnout vrtáčkem díru pro táhlo na straně serva. Serva S75 mají otvor 1mm a táhla jsou průměru 1,2mm. Po protažení vrtáčkem jde vše krásně snadno.

            Model je smontován, zbývá doplnění RC vybavením. Přijímač Graupner C17 je tak akorát na počet kanálů. Instaloval jsem totiž serva pro podvozek na samostatné kanály a tak spotřeba vzrostla na 7 kanálů. Spínání podvozku jsem na mém vysílači provedl prostřednictvím funkce letových režimů – jako klapky. Tato funkce má zpomalený chod a tak se podvozek krásně pomaleji zatahuje. Jako pohonnou baterii jsem použil 3čl. LiPol. 2200 HD Power ta postačuje na použitý motor a regulátor Xpower 30A zakončuje celý pohonný řetězec. Těžiště vychází, nastavím výchylky podle návodu a teď zbývá zálet. Letová hmotnost vyšla, můj model má 795g.

            Letové vlastnosti jsem očekával vzhledem k předchozím zkušenostem s modely tohoto dovozce  ( Scorpio – Texan, Hellcat, E flite – P-47 Thunderbolt ) jako velmi dobré. Zálet proběhl 21.července v podvečerních hodinách kdy se vítr zklidnil na přijatelných 4m/s. Krátký rozjezd a strmý start a pak už jen let. Zatažení podvozku a částečné dotrimování výškovky a trošku směrovky, křidýlka byly v pořádku. Potom už jsme se s kamarády kochali z letu vydařené polomakety. Použitý motor má velký přebytek výkonu, naměřený tah je 800g takže spolu s hmotností modelu je poměr 1:1. Model disponuje velkým rozsahem letových rychlostí, krásně klouže a na přistání jde pomalu na všechny 3 body. Utažené zatáčky, loping jako z partesu, výkrut i souvrat – prostě bojový letoun se vším všudy.

            Závěrem chci napsat, že model je opravdu velmi precizně zpracován a letové vlastnosti jsou vynikající, pohled na model v letu se zataženým podvozkem je prostě nádhera. Věřím, že mnou výše popsané nedostatky jsou záležitostí pouze mého exempláře a ostatní modeláři se s nimi nesetkají. V tomto provedení a úplnosti je model schopen sestavit i začínající modelář a pak pod dohledem zkušeného pilota model i uřídit. Dnešní „začínající“ adepti už mají proti nám většinou zkušenosti z PC simulátorů a her a už jsem jich měli pár na letišti co začínali s dolnoplošníky bez jakýchkoliv problémů.

 

 

 

Foto autor, Martin Pavlíček, Radim Merta

 

 

 

Hawker Sea Fury

 

 

Polomaketa

 

 

Rozměry

 

 

Rozpětí  935mm

 

 

Délka     845mm

 

 

Plocha    17,4 dm2

 

 

Let.hmotnost  795g

 

 

Plošné zat. 45,6g / dm2

 

 

Pohon  střídavý outrunner 2836 / 12

 

 

Ovládané prvky

 

 

- směrovka

- výškovka

- křidélka

- podvozek

 

Náhledy fotografií ze složky Hawker Sea Fury 400

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář