Jdi na obsah Jdi na menu
 


Solo

Solo / E-Solo

Jednou z novinek roku 2008, které mne zaujaly na veletrhu v Norinberku  je samokřídlo Solo. Tento model  prezentovala na svém stánku německá firma Aeronaut. Byl jsem osloven firmou Modelstudio Tupesy, zastupující firmu Aeronaut, zda bych neudělal test tohoto samokřídla.

Jelikož byl  zrovna podzim v přerodu na zimu tak jsem souhlasil. Samokřídlo má jednu nespornou výhodu. Je skladné a pohotové, do auta se vejde a můžete ho mít tudíž neustále v pohotovosti. V případě náhlé změny na letišti je ve chvilce uklizeno a jede se domů.

Teď ke konstrukci. Vyžádal jsem si provedení ARC, abych se mohl v klidu podívat na konstrukci modelu. Letoun sestává celkem z 5 hlavních částí. Laminátová gondola nesoucí v případě elektroverze kompletní pohon, konstrukční křídla a frézované winglety. Pak ještě spojka křídla z laminátové tyčky. To je vše, v balení od výrobce ještě dostanet samolepky , návod ,  balíček s bižuterií a plastové kanálky na vedení servokabelů. Vlastní provedení jednotlivých dílů je na výborné úrovni. Gondola z laminátu nemá žádné přebytky v oblasti lepení, winglety z překližky jsou vyrobeny CNC strojem a křídlo dvounosníkové konstrukce s torzní skříní je vyrobeno z kvalitní vybírané balzy ( potah 2mm a žebra 3mm ). Váhový rozdíl křídel je pouze 4gr, což při této velikosti nečiní žádný problém. V křídlech je z výroby vlepeno mosazné pouzdro na spojku křídla.

Stavba modelu podle dodaného plánu by neměla činit žádný problém. Plán je sice pouze černobílý na formátu A3 a popis stavby v němčině. Obojí je univerzální pro obě varianty, jak motorovou tak bezmotorovou. Němčinou moc nevládnu tak jsem při stavbě postupoval podle svých zvyklostí. Napřed jsem si nachystal potřebné nářádí a vybavení.

Do křídla jsem vlepil kanálky na servokabely, pak stavěcí kolíky, jeden je mezi křídla a dva jsou ve předu na ustavení křídla na trupu. Křídlo a winglety jsem potáhnul nažehlovací folií. Tím je v podstatě křídlo hotovo. Závěsy křidélek jsem realizoval současně s potahováním. Jsou vytvořeny vlastně folií a mám to už léty prověřeno. Serva jsem přišrouboval na špalíky a ty pak přilepil na kryty servošachet. Protažením prodlužovacích kabelů k servům kompletace křídla končí. Přišroubování wingletů neberu jako zatěžující operaci a zabere tak 3 minuty času. Doručuji dodané plastové šrouby zkrátit.

Trupová gondola zabere trošku více práce. Je třeba vlepit motorovou přepážku, pokud možno s vyosením a do trupu posléze nainstalovat držák přijímače a překližkovou desku jako podložku pod baterie. Dalším krokem je svrtání křídla s trupem a instalace plastových matic na připevnění křídla. Žádná z těchto operací Vás nijak časově nezatíží. Jako poslední sestavovacím úkon jsem si nechal odvětrání trupu. Když jde vzduch dovnitř, tak musí někudy i ven. K tomuto „odfuku“ jsou určeny dva otvory na konci gondoly. Přísun vzduch je zajištěn jednak vstupní šachtou na levé straně a pak použitím turbokuželu.

Osazení modelu je následující. Motor X-power 3019 / 14 se sklopnou  vrtulí Aeronaut 12x6, regulátor Jeti Spin44, přijímač Duplex R6, 2 kusy serva Hitec HS-82MG a baterie Lipol 3čl.2200mAh. Tento motor koresponduje výkonově s motorem Actro C8, který firma Aeronaut doporučuje.

Letové vlastnosti jsou vzhledem k použitému profilu MH-32 vynikající. Model zvládá jak létání na svahu tak i v termice. Díky velké ploše 46dm2 je v obou provedeních velmi nízké plošné zatížení (23 – 34g / dm2 ). Stavba nepřináší žádné výraznější nebo nezvladatelné problémy, létání je pro radost. Výborná skladnost a přepravitelnou předurčují model k nasazení jako pohotovostní pro každý den.

 

V sobotu 6.12. 2008 proběhl zálet absolutně bez problémů, těžistě podle plánu. Motor X-power 3019/14 na dost razantní stoupání a zajímavý letový čas. Letové vlastnosti  svádí k rychlým průletům v nízké výšce a poté ke stoupání. Zvuk při průletu je úchvatný. Čitelnost modelu vzhledem k velikosti je výborná a ve větších výškách, naměřeno stoupání do 230m. Přiblížení na přistání a samotné přistání je balzámem na duši. Model dokáže plavat i 50m ve výšce 50cm a jde "vydojit" na hodně malou přistávací rychlost. Při startu stačí 1/2 plynu  a odhození pohybem zápěstí a model už se bez problémů chytí. Proudový odběr měřený klešťovým měřidlem byl s vrtulí 12x6 kolem 22A, s vrtulí 11x7 do 18A a doba letu se prodloužila, přitom tato konfigurace je pořád dobrou volbou na delší polítání. Týden po záletu jsem přehodil motor za MVVS 3,5/1200 a vrtuli 11x7. Spolu s 8čl.NiCD 1700 SCR se sice zvýšila hmotnost a proud je nyní v oblastech 30A, ale dynamika letu je na úplně jiné úrovni. Staré dobré nikláky mají navíc tu výhodu, že jim nevadí chlad.

 

Základní technické údaje

Rozpětí 1800mm

Délka 780mm

Hmotnost Solo 1050g,

 E-Solo 1480g

Vyrábí: AERONAUT, Německo

Řízené funkce: V, Kř, M

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky E-solo

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář