Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sundowner 50

SUNDOWNER 50

Výrobce: Hangar 9, USA

Model pylonového speciálu vyrábí firma Hangar 9. Číslo „50“ v názvu napovídá doporučenou kategorii motorizace.

Stavebnice je tradičně ve vysokém stupni předzpracování. Jednotlivé díly balené v PVC sáčcích a drobnosti v krabičkách jsou uloženy v krabici s celobarevným potiskem. Podle hesla „obal prodává“ jsou na víku zobrazeny různé pohledy na hotový model a také uvedeny základní technické parametry. Model je v provedení ARF  90% (tzn. skoro hotový). Prakticky to je tak, že jsou nalepeny i samolepky a zalepena křidélka. Potah fólií UltraCote je třeba před stavebními pracemi přežehlit, protože je tak jako u všech stavebnic vlivem změny skladovacích teplot částečně povolený.

Manuál na sestavení je v angličtině s černobílými obrázky. Úvod začíná technickými parametry, seznamem náhradních dílů, doporučenou motorizací a končí záručními podmínkami.

Sestavení

Samotnou stavbu modelu začneme instalací servomechanizmů ovládajících křidélka. Použil jsem doporučená serva Spectrum DS821. Ta jsou přišroubována na bukové špalíčky a současně s krytkou na křídlo. Táhla křidélek jsou součástí dodávky a je nutné je pouze příslušně zkrátit. Servokabel vychází tak akorát na koncové žebro, a je tedy třeba použít prodloužení nebo udělat celý kabel nový v odpovídající délce. Osobně jsem to vyřešil tak, že jsem sundal plasty z konektorů, piny spojil napřímo a pojistil smršťovací bužírkou. Serva jsou tedy nainstalována a teď udělám táhla. Ejhle, chybička se objevila až při jejich instalaci. Na jedné polovině křídla byla páka křidélka přišroubována z výroby o centimetr dál, než na druhé. Oprava byla hotova za 5 minut, jen je škoda, že teď mám v křidélku díry jaksi navíc. Křídlo je řešeno jako dělené, nasouvá se na duralovou spojovací trubku. Je ustaveno pomocí kolíků a zajištěno plastovými šrouby k trupu. Po konstrukční stránce jde o balzovou konstrukci se smrkovými nosníky, v přední části s torzní skříní.

Křídlo je hotové, tak přistoupím k lepení ocasních ploch. Zde vládne při postupu jednoznačně klasika, tzn. namontovat křídlo a od něj odměřit stejné vzdálenosti na výškovce, srovnat úhly s trupem, zajistit špendlíky a pak prolít spojovací místa řídkým vteřiňákem. Nezapomeňte odstranit potah v místě průchodu výškovky trupem! Kormidla jsou pověšena na papírovo-plastových pantech a lepí se tedy řídkým vteřinovým lepidlem. Do kormidel si vždy navrtám do středu závěsu dírku 2mm vrtáčkem, abych tam pěkně to lepidlo nalil. Ono tam zateče a vsákne se do balzy - pak vše hezky drží. Zatím se mi nepodařilo takto zavěšený pant vytrhnout. Po zalepení kormidel našroubujeme jejich ovládací páku. Je pouze jedna, druhá strana je naháněna pomocí „U“ drátu (zase klasika). Výškovka je hotová. Směrovka má již z výroby zavěšeno kormidlo a přišroubovanou páku, zbývá pouze odstranit potah v místě lepení a nezapomenout při kompletaci na ostruhu, lepí se současně se směrovkou. Trošku nevyšel přechod mezi hřbetem trupu a směrovkou, tak jsem to zamaskoval potahovou fólií, co mi zbyla ze směrovky. Konstrukce kormidel je celobalzová z příhradoviny.

Trup je pojatý pro mne zatím neznámým způsobem. Spodní část je celobalzové konstrukce, a celá horní sestává z laminátových dílů. Zadní část za kabinou tvoří zároveň přechod do směrovky. Přední díl je celý odnímatelný, čímž je perfektní přístup do trupu. Proti vypadnut je zajištěn vpředu kolíky, vzadu dvěma šrouby. Zase „whitworh“, tak pozor na ztrátu! V prostoru kabiny je překližka s otvory  na serva a přijímač. V přední části za motorovou přepážkou je místo na nádrž nebo pohonný „akupak“.

Výrobce upřednostňuje pohon spalovacím motorem, je zde totiž příčka pro zajištění nádrže, kterou je nutné při použití elektropohonu odříznout (o tom se návod nezmiňuje). Vzhledem k velikosti doporučené baterie není jiná možnost. Nicméně jsem zvolil elektro pohon a použil motor Power 46 od fy E-flite. Výborné zkušenosti z modelu Piper Pawnee mne vedly k jeho opětovnému použití. Na motorovou přepážku je namontován pomocí kříže pro zpětnou montáž a přes distanční podložky. Přepážka je nalepena včetně příslušných vyosení. Motor tedy sedne do haubny úplně přesně. Na domečku s motorovou přepážkou našel místo i regulátor Jeti Advance 70, je sice zbytečně silný, ale tak nějak mi doma ležel, tak jsem ho použil. Vzhledem ke skutečnosti, že regulátor je v provedení „opto“, jsem byl nucen použít Jeti MaxBec a 2 články Li-Pol 1200 pro napájení palubního systému.

Dostávám se k osazení modelu. Tak tedy rekapitulace: křídélka jsou hnána servy Spectrum DS 821, výškovka servem Graupner DS 8077 a směrovka klasickým graupnerovým C 5077. Přijímač systému Jeti Duplex R6 zabezpečuje ovládání a přenos telemetrických údajů. Pohon je motorem E-flite Power 46, regulátor JetiAdvance 70opto, pohonný „akupak“ 5čl. lipolek Dualsky Rock Amp 4500mAh / 22C.

Baterie umístěná na místě nádrže je doražena až na motorovou přepážku, čímž je zajištěno vyvážení podle doporučení výrobce. Vychází přesně dle návodu!

Zalétání

Zálet jsme s kamarádem Radimem uskutečnili v pondělí 29. června 2009. Počasí se na chvilku umoudřilo a asi tak dvě hodiny nepršelo. Vzhledem k tomu, že naše letiště má písečný podklad, tak bývá po dešti brzo použitelné.

Model přepravuji v rozloženém stavu a jeho složení zabere tak 10 minut. Vložil jsem baterii, zkontroloval funkce a těžiště. Došlo i na zkoušku dosahu. Pojezdové zkoušky na travnatém a čerstvě posečeném letišti taktéž ukázaly dobré vlastnosti i dostatek výkonu. Rolování na start, skoro nefouká, pozvolný rozjezd a nabrání rychlosti a po 30 metrech se model sám odpoutává a spořádaně stoupá k večerní obloze. Částečné vytrimování výškovky, křidélka i směrovka jsou v pořádku. Začíná zálet.

Několik průletů, zkouška pomalého průletu, nastoupání a první obraty nás usvědčují v domněnce, že model je schopný zvládnout víc než umím. Loping přes celou oblohu, výkrut, souvrat a kubánská osma, let na zádech – to vše na 1/2 plynu. Průlet na maximální rychlosti je úchvatný, model o sobě dává vědět zajímavým zvukovým projevem. Zkouška náletu na přistání ukázala, že model se dá slušně ubrzdit a přistává skoro sám na dost nízké rychlosti. To by člověk neřekl, že takové štíhlé křídlo umožňuje takový rozsah rychlostí. Dobití baterií po záletu ukázalo spotřebu asi 2000 mAh po necelých 8 minutách.

Pavel Roman

Foto: autor a Radim Merta

P.S. Případné dotazy na pavel.roman@volny.cz 

 

TABULKA (vrtule doplněna)

Sundowner 50

Hangar 9, USA

Typ modelu

- pylonový speciál

Rozměry

- rozpětí 1600 mm

- délka 1204 mm

- plocha křídla 36,9 dm²

- plošné zatížení 87 g/dm²

Hmotnost

- letová 3200 g

Pohon

- střídavý el. motor E-flite Power 46 BL Outrunner

- vrtule APC / E 14x7

- regulátor - střídavý Jeti Advance 70opto

- baterie - 5čl. 4500 mAh Li-Pol Dualsky Rock Amp / 22C

Ovládané prvky

- směrovka

- výškovka

- křidélka

- motor

Hodnocení

- konstrukce ***** / 5

- opravitelnost ****/ 4

- obtížnost stavby ***** / 5

- letové vlastnosti ***** / 5

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Sundowner 50

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář