Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tiger Moth

Tiger Moth

 

 

 

 

V loňském roce jsem stavebnici tohoto legendárního dvouplošníka objevil v nabídce firmy Pelikán. Přes prodejnu paní Zapletalové v Brně jsem jej neprodleně objednal a na internetu hned začal hledat barevné provedení, které by se mi co nejvíce líbilo a zároveň bylo dobře čitelné v letu. Objevil jsem norskou černo-žlutou imatrikulaci LN-BDM. Už od začátku jsem věděl, že model nebudu dělat jako 95% modelářů, tj. pouze sestavit. Chtěl jsem se přiblížit aspoň malinko skutečnosti a vyjít tak ze šedi produkce. 

 Začal jsem úpravou křídel a opravil jsem zakončení dolního křídla a zároveň změnil potah na křidélkách. Pak přišlo na řadu uložení serva křidélek. Použil jsem servo GWS Park v montáži naležato. Upravil jsem původní otvor a vyrobil kryt z překližky 1,5mm a na něj servo přimontoval. Táhlo jsem udělal z 2mm závitové tyče a koncovek MPjet. Přes tyč jsem navléknul plastovou trubičku. Potom jsem spodní křídlo slepil a tím bylo hotové.

 Úprava trupu zabrala více času. Sejmul jsem potah spodní strany trupu. V prostoru za zadním pilotem jsem udělal nové uchycení výškovkového serva Graupner DS8077. V poloviční vzdálenosti k výškovce jsem zalepil vodící trubičky pro lankový náhon výškovky. Na výškovce tedy bylo nutno udělat jiné uchycení náhonu než dodal výrobce. Použil jsem opět závitovou tyč a pomocí samojistících matek a plastových praporků zhotovil páku. Stejné řešení páky je použito i na směrovce. Náhon směrovky došel také změny. Servo směrovky  GWS 03STD jsem namontoval do střední polohy a pomocí pákového převodu od fy Jamara (zaslal zásilkový obchod MUM z Mostu), vyvedl na boční strany trupu. Náhon je řešen také za pomoci lanka. To je fixováno průchodkami  tak aby nedřelo o trup. Vzdálenosti jsou odměřeny od skutečného letounu a jak vidět tak model svým profilem odpovídá předloze. Bižuterie je opět MPjet. Jediné co jsem nesehnal v ČR a tudíž musel nechat dovézt, byla mosazná trubička 2/1,6mm na zajištění lanek. Tu mi dovezli ochotně od Lindingera pracovníci JRmodels. Také jsem přiobjednal pilota. Ti co jsou součástí stavebnice se mi nelíbili. Nyní je obsazeno pouze zadní místo. Výškovku jsem zavětroval jako u skutečného letounu. Použil jsem uhlíkovou kulatinu 3mm a koncovky udělal z hliníkové trubičky. Konce jsem rozklepal a provrtal. Pak pomocí šroubků 2,2 /6,5 přišrouboval na trup a výškovku. 

 Na řadu přišel pohon. Doma mi ležel již delší dobu motor SY 61FS, který s vrtulí 13x7  původně poháněl model Critical Mass. Velikostně i váhově tento motor vyhovuje a tak jsem ho osadil. Motor je ovládán servem Futaba 3003. Celý motor se v pohodě schová do haubny.

 Po těchto změnách jsem přistoupil k té relativně hlavní a na první pohled viditelné obměně oproti původní stavebnici. Tou změnou je vzhled. Nejdříve jsem na křídla nanesl pruhy z reklamní folie a nalepil imatrikulaci na trup. Jak jsem psal výše tak jsem odstranil potah spodní část trupu. Směrovka taky přišla o svou žlutou barvu, následoval potah bílou a nalepení černých doplňků.Díky těmto krokům jsem měl materiál na potažení krytů křidélkových serv. Nový potah z černého Oracoveru jsem přižehlil až po všech předchozích úpravách. Vyměnil jsem též potah horního centroplánu , pak slepil horní křídlo a přišrouboval vzpěry baldachýnu. Ty se proti návodu směrem vzhůru rozšiřují, dokonce i výztuha v centroplánu má tu správnou rozteč (přeměřil jsem ji když jsem měl sundaný potah).

 Nyní jsem se konečně dostal do fáze měření. Trup byl zafixován na pevné podložce a vyvážen podle vodováhy. Výškovka v 0st a spodní křídlo má náběh 1st.Vzdálenosti mezi spodním křídlem a výškovkou vyšla bez problémů. Horší už to je s horním křídlem. Tam ani výrobce ani dovozce neposkytují žádný návod jak baldachýn usadit. K tomu se ještě přidává absolutní nedostatek jakýchkoliv kót. Jediné co je známo je vzdálenost uchycení baldachýnu od spodku trupu. Z toho jsem vyšel. Bylo nutné posunout vzpěru směrem kupředu, jinak by pilot nebyl schopen otevřít cockpit. Takže jsem odvrtal jednu díru a pak spolu s kamarády měřil a měřil….. Po srovnání vzdáleností mezi křídlem a výškovkou byl znám druhý bod upevnění baldachýnu. Pak jsme pomocí EDW váhy naměřili úhel náběhu horního křídla a nastavili ho na 0st a došlo ke svrtání a sešroubování. Po celkovém stažení došlo k opětovnému přeměření a vizuální kontrole. Při pohledu z větší vzdálenosti se ukázalo, že jak náběžné tak odtokové hrany jsou v zákrytu. Nyní na řadu přišlo měření a upevnění mezikřídelních vzpěr. Přední vzpěry jsou kratší a zadní delší, také tvar je třeba odlišit, aby to vcelku nějak vypadalo.

Po celkovém sestavení došle k přibližnému určení těžiště. Baterii přižhavování NiMH 3700 a spínač jsem umístil do prostoru předního pilota a zakryl ho pomocí odřezku z uhlíkového plátna. V místě druhého pilota našel místo přijímač Graupner R700 a baterie 4čl.NiCD 1700. Vypínač a nabíjecí zásuvku jsem umístil na palubní desku.

Podvozek je od výrobce celkem slušně zhotoven, ale povrchová úprava je špatná. Celý jsem ho odrhnul ocelovým kartáčem, částečně od rzi a částečně od okují od svařování. Pak jsem ho přestříkal barvou, tak aby odpovídal předloze. Jedním z mála problémů od výrobce bylo, že ve stavebnici dodané kryty pružících elementů podvozku, nebyly spárovány. Takže moje kryty jsou profilované pouze z venkovní strany. Původní mechová kola byla sice hezká, ale při použití spalovacího motoru by byla brzy plná zbytků paliva, a tak jsem namontoval gumová kola Kavan Řízená ostruha zůstala ze stavebnice, více vyhovuje našemu travnatému letišti.

 V této fázi bylo letadlo takřka hotové. Namontoval jsem tedy spodní křídlo a na letišti seřídil motor a spínač žhavení, a pak udělal pojezdové zkoušky. Letadlo se chovalo spořádaně. Doma jsem křídlo odmontoval a začal s montáží vzpěrového systému. Přimontoval patky na křídla a na horní křídlo přidělal vzpěry baldachýnu a pak ho celé přišrouboval na trup. Teď už zbývá jen pospojovat mezikřídelní vzpěry a udělat zavětrování. Použil jsem dodané lanko a vidličky MPjet.

Model je hotov. Nastavím výchylky podle stavebního návodu. To je snad jediná věc, která se dala z anglicky psaného návodu a černobílými fotkami  použít. Dovozcem dodaný český návod je univerzální pro modely Phoenix model a s tímto modelem vůbec nic nemá společného. Stavba je tedy pouze pro zkušené modeláře.

Zálet proběhl ve dnech volna na začátku května. Pár dní jsme sice čekali až přestane foukat, ale dočkali jsme se. Při letu se ukázalo, že je třeba snížit vychýlení motoru směrem dolů. Trošku jsem i přitížil na předek a teď už je to jak má být.

Stavba byla celkem v pohodě, takže pokud máte chuť jděte do toho. Model je hodně líbivý a mě vyšla letová hmotnost v mezích výrobce. Těžiště taktéž vyjde při rozumném rozmístění vybavení.

 

 

 

DH 82 Tiger Moth - polomaketa

 

 

 

Výrobce: Phoenix Model, Čína

Rozpětí: 1440mm

Délka: 1120mm

Plocha: 58dm2

Letová hmotnost: 2800g

Plošné zatížení: 49g / dm2

Motor: SY 61 4T – 10ccm

Ovládané funkce: M,V,S,Kř

Opravitelnost. ****

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky TigerMoth

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Rosťa - Letová stránky

Zdravím, uvažuji o této stavebnici....měl bych nějaké dotazy :
- jak se chová za letu - v RCR bylao popsáno, že lze lítat jen za bezvětří,
- měnil jsi i postavení podvozku vzhledem k těžišti

Zatím vše, můj mail rchawk@seznam.cz